Strejk vid Stockholms tunnelbana

.

På torsdag blir det nya problem med kollektivtrafiken i Stockholm. Men det är inte Kung Bore som slår till igen med snö och frost utan syndikalisterna i Driftsektionen Stockholms tunnelbana och spårvägar som med sin endagsstrejk kräver att Hongkongbaserade ägarna i MTR ordnar upp de grava missförhållanden som råder för personalen. I spåren av detta ökar självklart riskerna för säkerheten.

.

https://i0.wp.com/lh5.ggpht.com/_hFyIVHLPW40/TT32glB1ODI/AAAAAAAAF9c/YmBHg8WeDgk/Fullsk%C3%A4rmsinf%C3%A5ngning%202011-01-24%20225841.jpg?resize=584%2C353

.

På sin hemsida berättar MTR hur stolta man är att
personalen håller i gång tunnelbanan 365 dagar om året…

.

Det är tidningen Arbetaren som berättar om detta på sin hemsida. ”Förmodligen komer folk att få vänta på tåg och åka i trånga tåg. Vi vill inte att det går ut över resenärerna, men blir vi inte hörsammade kommer striden gå vidare och trappas upp”, säger där tunnelbaneföraren Jens Bessing. I DN/Debatt skriver också  Maria Karlsson och Robert Sundin om varför strejken blivit nödvändig.
Det är på tre områden som det skett kraftiga försämringar:
För det första kan inte längre spärrpersonalen gå på toaletten under sin arbetstid. ”Måste” man kissa blir det att ringa och då får man i bästa fall en ”inhoppare” efter femton minuter. Eller en utskällning.
För det andra måste tågförarna jobba över sex timmars långa pass utan rast.
För det tredje har MTR avskaffat de så kallade ramtiderna för tunnelbaneförarna. Med ramtiderna var det tidigare i förväg angivet om de anställda skulle jobba dag-, kvälls- eller nattpass. Nu kommer beskeden tre dagar i förväg och passen kan läggas ut hur som helst.

.

.http://farbror-sid.se/seresize.php?src=image/p/100410-sthlm-tunnelbana-2.jpg

.

På den tiden när svenska kvinnor bar slöjor eller sjalar nere i T-banan.
Då hann personalen gå på toa.
Kanske något för Sverigedemokraterna att tänka på?

.

”Det är hemskt, hur ska man någonsin få en ordentlig dygnsrytm? Man får inget liv om man inte ens vet när man ska jobba”, understryker tågföraren Jens Bessing.
Det är lätt att hålla med. På torsdag får SL:s passagerare ha med sig tålamod på sina resor. Även om inte den personal som är organiserad i SEKO deltar i strejken är de säkert också överens om kraven på förbättringar. MTR:s förhandlingschef Pierre Sandberg säger till syndikalisternas driftssektion att företaget inte ska försöka sätta in strejkbrytare.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

I pressen: DN1,DN2,DN3,SVD1,DN4,

Ett svar på ”Strejk vid Stockholms tunnelbana

  1. Det var på den tiden det inte var skämmigt att medborgarna här i landet ägde och drev offentlig infrastruktur, då när man ansåg sig klara av sådant. Nu är det ju så mycket ”bättre” om Hongkongs statligt ägda transportverksamhet driver kollektivtrafiken i Stockholm.

    Men dessa sk privatiseringar har ju som ett av sina primära funktioner att bryta den fackliga styrka som man oftast lyckats bygga upp i offentliga verksamheter. Outsourcing av städning mm från offentliga myndigheter och liknade som mer än väl sysselsätter sådan personal på heltid var ju för att det förhoppningsvis skulle bli billigare när privata företag skulle kunna försämra villkoren. Det är en allmän lönesänkningsstrategi som pågått sen långt innan Alliansen och Borg kom med det som ekonomiideologi.

    Man kan bara undra hur många korvören de anser sig tjäna på att spärrpersonalen inte kan gå på toa.

    Finns det egentligen några riktiga utvärderingar som säger något om ekonomin i dessa system med återkommande upphandlingar? Bara i småkommuner som ska outsourca och upphandla kan själva upphandlingen kosta betydande belopp med inhyrda konsulter mm.

Lämna ett svar