KIK-klädernas värsting

Klädernas värsting.

KIK. Har du hört talas om den tyska klädkedjan « Kunde is König »(Kunden är Kung)? Det är klädernas värsting i Europa.

-Vi klär dig från tå till topp för 300 kronor, skryter KIK i sin reklam. Köp ett par barnjeans för 35 kronor. Eller en bomullsklänning för under femtilappen.

KIK som inte ännu etablerat sig i västeuropa eller för den delen i Sverige har inte mindre än 2 700 butiker spridda över Tyskland, Österrike och flera östeuropeiska länder. Företaget som ägs av familjen Haub, en av Tysklands rikaste familjer, har specialiserat sig på att sälja extremt billiga kläder till den allt större gruppen av människor som lever mer än knapert, inte bara i öst utan också i det forna Västtyskland.

Men jeans för några tior har två baksidor. De som arbetar i KIKs butiker får svältlöner utan sociala avgifter för pensioner och sjukförsäkring. Så långt har det gått på den numera « avreglerade och anpassningsbara » tyska arbetsmarknaden. Fackföreningar som Ver.di får allt svårare att ta strid mot KIKs metoder. Av KIKs 18 000 anställda i Tyskland är hälften deltidsanställda med en timlön som varierar mellan 4,25 euro och 5,25 euro. Den aktuella ekonomiska krisen gör det inte lättare för fackföreningen att försvara de anställda.

På andra sidan Jorden finns den andra baksidan på barnjeansen. I Bangladesh, där KIKs leverantörer finns, arbetar unga kvinnor minst tolv timmar om dagen under mer än vidriga förhållanden. Utan arbetskontrakt och sociala skyddsregler är de helt utelämnade till företagens « goda vilja ». KIK hävdar naturligtvis att de har avtalade normer med underleverantörerna och att KIK är offer för en förtalskampanj. Men ONGn Clean Clothes Campaign visar i en rapport att de anställda saknar alla rättigheter.

Är det bara en tidsfråga innan KIK stormar in på svensk marknad ?

I media: DN1,SVD1,ETC,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 svar på ”KIK-klädernas värsting

  1. Det låter nästan som ett skolexempel från Marx och ”Kapitalet” hur man ökar det relativa mervärdet. Gör det ”billigare” för folk att konsumera så blir det mer av det totala mervärdet över för kapitalisterna. Baksidan är ju att kapitalet slår undan benen för den konsumtion det själv lever på, men det kanske kan botas med en dos statligt finansierad keynesianism??

  2. Björn , det har du rätt i. En stor del av förklaringen till den stagnation av reallönerna som skett i framför allt USA sedan mitten 90-talet och speciellt efter 2001 är den omfattande importen av billiga konsumtionsvaror från i första hand Kina. Hälften av all export från Kina till USA kommer från USA-ägda företag i Kina. Det blir naturligtvis enklare att hålla tillbaka lönekraven i USA när arbetarnas konsumtion ”kostar” mindre. Resultatet i global skala blir naturligtvis en nedåtgående spiral mot allt lägre ”socialt nödvändiga” utgifter för att återskapa arbetskraften.

  3. Pingback: H&M profiterar.

Lämna ett svar