Flygstoppet – en generalrepetition inför oljeerans slut

.
Trots att bloggkompisen Benny tycks ha gett upp inför sin tilltänkta hemresa med buss/flyg från sitt kära Timrå till sitt kära Bryssel vågar jag mig på att lägga ut några rader om flygstoppet.

.

Under rundan med hunden i morse
– i denna frostiga dimma  över Alefjäll en bit norr om Göteborg –
fanns det uppenbart en doft av svavel i luften.
.
Tvärstoppet för allt flyg i norra Europa kan ses som en generalrepetition inför den era som inleds under det kommande decenniet. Oljan och därmed flygbensinen har sett sina bästa dagar. En del nya oljefält, som i Brasilien eller utanför Väst-Afrika, kommer inte att kunna motverka att alla gamla oljefält – utan Iraks –  ger mindre och mindre i utbyte och att oljan blir dyrare och dyrare att hämta upp. Vi är på toppen av oljemiraklet, ”Peak-oil”, och framöver väntar en allt brantare utförslöpa. Gapet mellan tillgången på olja och en allt större efterfrågan kommer bara att bli större. Priset på det svarta guldet rasar i höjden och om några decennier kommer massturism med billigt flyg, ”fotbollsflyg” till England eller ”weekend shopping” i diverse metropoler, allt detta kommer bara att vara goda historier som man berättar från ”oljans glada dagar”.
I media berättas det om att det i dag normalt sker 23 000 flygstarter i Europa. På de flesta platser pågår en våldsam expansion av flygtrafiken. Uppenbart en helt pervers prioritering. Oljereserverna borde användas till nödvändiga närtransporter och matproduktion. I framtiden kommer flygresor att vara en lyxvara. Som antingen används flitigt av en girig finanselit och dess militär i en fortsatt kapitalistisk värld eller kvoteras till nödvändiga behov i en solidarisk värld där de flesta människor kommer att hålla sig kvar på jorden. 2 100 kanske det lottas ut ”en flygresa i livet” bland en del av jordens 12 miljarder människor…
Självklart kan vi inte utesluta tekniska genombrott när det gäller alternativa sätt att få väldiga kroppar av stål att flyga fram och tillbaka över himlen. Men med de insikter som finns i dag handlar flygets gigantiska utbyggnad bara om ”fantasy” eller science fiction. Jag är definitivt ingen domedagsprofet och vare sig Jorden eller människan som art kommer att gå under på grund av ett mindre vulkanutbrott eller ett oundvikligt slut för massflyget. Men det är naturligtvis genombarnsligt att tro att flyget, i sin nuvarande omfattning, kommer att överleva slutet på oljeeran.

.

.

När Maria Wetterstrand på Newsmill bjöd in alla socialliberaler till att se Miljöpartiet som sitt nya hem, avslutade hon med lite medelklasspolityr om att det gällde att välja en ny livsstil: ”att byta elbolag, åka kollektivt och köpa ekologisk mat”. I framtiden, när massflygets era är över, lär hennes slutkläm bli historisk och stå som en vittnesbörd över Miljöpartiets ohejdade röstfiske bland storstädernas välbeställda ”medelklass”:
”Jag tror att människor mår minst lika bra av mer tid och en latte än av en extra resa till Thailand”…
.
Sensmoralen av denna dubbelmoral blir kort och gott: Flyg gärna en gång om året till Phuket eller Krabi. Eller varför inte två. Men avstå från den där ”extra resan”. Ta då i stället en kopp latte på Söderns svindlande höjder…

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

I pressen: SVD1,,AB2,DN1,DN2,,GP2,GP3,SVD2,AB3,SVD3,SVD4,DN3,GP4,VG,AB,VG1,GP5,AB4,GP6,GP1,Expressen,

Bloggare: Jinge,

7 svar på ”Flygstoppet – en generalrepetition inför oljeerans slut

  1. En aspekt när oljan blir så dyr att massbilism och massflyg blir ekonomiskt omöjligt är att då finns det inte heller någon anledning för skattebetalarna att bekosta den nödvändiga infrastrukturen för detta. Det finns knappast någon anledning för folk i gemen att bekosta något som endast de med en fet plånbok kan utnyttja. Det är en synnerligen osympatisk utveckling där tandvård, pigor, stadens infrastruktur subventioneras av alla men bara om man har en tillräckligt fet plånbok kan man dra nytta av subventionen. Inte minst osmakligt är det när man beskattar låginkomsttagare så hårt som här med regressiva skatter som skyhög konsumtionsskatt och sk miljöskatter och i huvudsak ett proportionellt skattesystem.

  2. Pingback: Många resor skapar ett sårbart samhälle | Svensson

  3. Pingback: Kärlekskranka nattvandrare och iskallt vårdopp

  4. Pingback: Tysk roulette med flygplan?

  5. Pingback: Ur askan in i elden?

  6. Pingback: Ur askan in i elden? | Dagens Internationalen

  7. Pingback: Tysk roulette med flygplan? | Dagens Internationalen

Lämna ett svar