Volvo på USA:s hitlista för hemlösa

The American way of life

 

Fyra miljoner amerikanska familjer har förlorat sina hem sedan ”sub primekrisen” skakade finansvärlden hösten 2007. Härbärgen för hemlösa har fyllts. Släkt och vänners gästrum är fulla. Andra har helt enkelt blivit uteliggare.
Det finns en till kategori av offer för bostadskraschen. De som gjort om bilen till sitt tak över huvudet. Det finns ingen känd statistik över hur många familjer som lever dag och natt i sin bil. Men det handlar säkerligen om femsiffriga tal.
Det finns till och med en hitlista över de mest eftertraktade ”husbilarna” på vilken Volvo 740 placerar sig bland de tio ”bästa”.
”Bilfolket” kallas de i amerikanska media och det finns redan webbsidor med goda råd och tips om hur att göra det bästa av situationen, om var man kan parkera på dagarna och var parkera under dygnets mörka timmar, vilka rastplatser på motorvägarna som har dusch för en billig penning.
De hemlösa barnen gör sin morgontoalett i bensinmackars tvättrum innan de ger sig av till skolan. I videoreportaget längst ner på sidan kan du se ett program av CBS som kallas ”60 Minutes”. Det är sevärt trots all idiotreklam som inleder och avbryter reportaget.

 

Henry Ford hade som devis att arbetarnas löner skulle var så pass höga att de kunde köpa de bilar de tillverkade. Han skulle bara veta att nu är det ”uteliggare” som gjort hans bilar till ett allt-i-allo, transportmedel, salong och sovrum.  

 

Honda Element på 7e plats. 

 

Volvo 740 Wagon på 5e plats

 

 

Wolkswagen Westfalia på 2a plats

 

Dodge Sprinter är den mest populära ”husbilen”

 

 

 CBS specialreportage ”60 Minutes” beskriver vardagen i ”husbilen”

.

Media: DN1,DN2,SVD1,GP1.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Lämna ett svar