Påskmirakel!

.

Lagom till denna vårens storhelg fick vi uppleva en profan återuppståndelse. På den fjortonde dagen skedde undret. Uppkopplingen till nätet, till internet, kunde återställas.

Vår sirliga men slingriga stig ut i cyberrymden var åter öppen.

.

Vår frälsare  var inte av en andlig natur, han var världslig, men likt en gång timmermannens son från Nasareth en skicklig arbetare. En fenomenal kylskåpsmontör som uppenbarade sig i vårt lantkök dagen före skärtorsdagen.

 

Han kom några dagar efter att vårt kylskåp gått samma väg som vår fiberconverter, vilken tappade kontakten med omvärlden efter ett elavbrott. Så som det brukar vara på landet. Men denna gången hjälpte det inte med ”Norgeknappen”, alltså att bara dra ut och sätta tillbaka adaptern några gånger. Inte heller att byta port till routern.Trots dagliga och allt mer energiska telefonsamtal med bredbandsleverantören hände ingenting under tio dagar. Affärsavtal förklarades vara en brandvägg mellan oss som konsumenter och bredbandsbolagets tre olika outsourcade företag. Vart och ett naturligtvis med dyra, vidhängande chefer, arbetsledare, egna kringkostnader mm.  När en ny, men tekniskt helt annorlunda adapter till sist dök upp på posten en mil härifrån, var inget meddelande eller någon anvisning bifogad. Flera nya telefonsamtal till vad som nu inte ens var en smalbandsleverantör hjälpte inte heller. Deras tekniska support visste ingenting om tekniken.

 

.

Det gjorde däremot kylskåpsmontören. Han hade tidigare jobbat med att montera fiberkablar i Göteborg. Så när det nya kylskåpet hamnat på plats och dragit i gång. När väl leverpastejen och mjölken fått sin kyla då kastade han sig över frontskåpet till vår converter. Efter en snabb överblick och några vana omkopplingar var det hela uppklarat. Nätet återuppståndet.

 

När han fått så många tack som det fanns tid för ringde jag bredbandsbolaget och sa att de kunde förvänta sig en räkning från traktens kylskåpsmontör. Än en gång. Tusen tack Ronny!

.

Det ska bli kul att komma i gång med bloggen igen. Även om våren och med den vedbacken har första prioritet.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

I Media: DN1,SVD1,

2 svar på ”Påskmirakel!

  1. Om jag slipper flytta till stockholm skaffar jag mig gärna en kvalificerad IT-utbildning. Bygg ett IT-center i västra hamnen!

  2. Ja, det är lätt att sälja bredband men sedan hålla en support verkar vara svårare. Pratade med en telefonförsäljare i telefon som tyckte jag hade alltför mycket bredband då jag använde fiber och tyckte jag skulle gå över till bredbandsbolagets adsl istället. Denne mannen skröt med att de hade fått toppbetyg från tv-programmet plus förra året på grund av att de hade den bästa supporten.
    Nu finns det ju inte så mycket att jämföra med när det gäller telefonkabel eller adsl i support. Telias support vet inte vad ett nätverk är för något.
    Vi har fått några inlägg angående bredbandsbolagets bredband ute på bredbandsbloggen, se http://bredbandsbloggen.se/bredbandsbolaget , och de är väl inte så där jättebra. Medel ungefär. Bättre än telia men inte hälften så bra betyg som comhem. Välkommen att skriva ditt omdöme

Lämna ett svar