Vad vet Peter Kadhammar om bilbyggare?

Kan Kadhammar skilja

mellan en hammare och en skiftnyckel?

Aftonbladets Peter Kadhammar vet ingenting om bilbyggare. Men leker ändå i dag besserwisser i branschen. Han upprörs över att socialdemokraternas Tomas Eneroth har kallat jobbarna i Trollhättan för ”Världens bästa bilbyggare”. Trots att denne säkert inte vet så mycket om industriell ekonomi och fordonsindustri.

Men Eneroth har väl bara gjort vad vi alla gör ibland. Vem har inte kallat sin mor för ”Världens bästa mamma” utan att ha prövat alla mammor i världen?

Det är värre med Kadhammar. Han är ”Världens bäste Karlsson” utan att ens kunna flyga…

För Peter Kadhammar kan skriva. Men han kan heller ingenting om bilbygge. Jag vet inte ens om han själv kan skilja mellan en skiftnyckel och en hammare? Han ser bara att Saab genom åren aldrig har kommit upp i lönsamma volymer. Punkt slut. Därmed är det fel av Eneroth att skapa ”en dolkstötslegend” om att regeringen skulle vara medansvarig för Saabs nuvarande kris.

https://i0.wp.com/www.peros.se/Kataloger/Bilder/hammare.gif?resize=429%2C158

https://i0.wp.com/www.peros.se/Kataloger/Bilder/skiftnyckel.gif?resize=424%2C133

Vet han skillnaden?

Kadhammar är uppenbart nyliberal. Det som inte är lönsamt ska bort. Oavsett kvalité och social nytta. Menar han verkligen att Toyota i dag skulle kunna ha varit världens ledande bilmärke utan decenniers exempellösa insatser från den japanska staten.

Jag är så pass kaxig att jag tror mig veta en del. Jag har själv varit bilbyggare i 27 år och har följt det mesta i press, informationskommittéer och förhandlingsrum. Ofta studerat kvalitetsuppföljningar mm. Saabs bilbyggare är förmodligen några av de bättre i världen. Att Saab aldrig haft tillräckliga resurser för att på allvar ta sig ut på världsmarknaden eller alltid goda strategier för sina modellval är i första hand ett misslyckande för det privata ägandet. De bägge ägarna, genom åren, Wallenberg och GM har bara haft ett förstrött intresse för Saab. Att Maud Olofsson nu skiter i Trollhättan och alla andra berörda orter förbättrar inte saken.

Eneroth försöker skapa en ”dolkstötslegend”, gapar Kadhammar. Själv slår han in en taskspark på människor som redan fått gå ner på knä.

Fotnot. I verkligheten används vid montering oftast en seg momentdragare. Vid passningsproblem en liten handslägga i gummi. Men att bli så specifik vore nog definitivt för mycket för Kadhammar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

I pressen:AB1,AB2,AB3,SVD1,SVD2,DN1,DN2,AB4,

12 svar på ”Vad vet Peter Kadhammar om bilbyggare?

  1. Japanska, Koreanska och tyska bilarbetare är bättre det är fakta din dumma RÖDING!

  2. Haha.. Kadhammar är briljant.. Fullständigt briljant.

    Jag tycker alla som vill ha kvar SAAB kan pynta extra skatt under ett par år framöver. Så slipper vi andra sitta med i det sjunkande skeppet.

  3. Enerot är Socialdemokraternas ekonomiska talesman. Här är vad en känd ekonom skriver om kompetensen runt Mona Sahlin.

    Fd LO-ekonomen och vice Riksbankchefen Villy Bergström(S) har uttryckt sig så här om Sahlins ekonomiska kunnande: ”Partiledare MS är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka kontruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetensen i hennes omgivning har stötts ut”. Detta borde ju vara förödande för en sosse att läsa. Bergström säger RENT UT att hon är inkompetent. Det gäller inte bara kunskaper i ekonomi, det gäller de flesta frågor Sahlin uttalar sig om. Bergströms ord väger tungt!

  4. Visst är jag en ”röding”. Men oftast ganska klok. Läs gärna mer på en blogg från i går. Rulla ner till ”Lars Ohly kör av vägen”.

    Dessutom. Vi har en folder längst upp om fordonskrisen med en hel binge bloggar i ämnet. Have a good time!

  5. Så bara för att en okunnig belyser en okunnig så blir den okunnige smart? alltså minus gånger minus blir pluss även i politiken? Hur tänker du? Så SAAB går inte med förlust enligt ditt sätt att se?

  6. Vilka tramsputtar i de tre första kommentarerna. De yrkeskunniga svenska arbetarna står sig givetvis bra i jämförelse med andra yrkeskunniga arbetare runt om i världen. Utmaningen för regering och opposition i Sverige var/är inte att rädda döende bilfabriker utan att se till att mänskliga och materiella resurser tas tillvara för framtidsprojekt. Där han ingen av dem klarat sig utan verkar inbilla sig att enda alternativet var att bilfabrikerna skulle drivas vidare i oförändrat skick. Att regeringen inte klarar av det är naturligt, för det skulle ha kunnat tas som en anvisning om att man faktiskt kan hoppa över de kapitalistiska skaklarna och kanske till och med gå över till anläggningar som styrs av de anställda tillsammans med staten. Att oppositionen … sorgligt!

  7. Jag kan hålla med om att Peter Kadhammar nog inte vet något om att bygga bilar, men problemet kvarstår. Saab har misslyckats att bygga tillräckligt bra, intressanta och många bilar för att generera ett mervärde. Därigenom kan man ifrågasätta huruvida företaget har något existensberättigande, oavsett ekonomisk modell och styrelseskick.

    Det finns helt enkelt andra som bygger bättre bilar till lägre priser.

    Av samma anledning som man en gång i tiden avvecklade isindustrin och därigenom försatte ett stort antal personer i arbetslöshet därför att det elektriska kylskåpet både var bättre och billigare så ser det ut som om fordonsindustrin sakta lämnar landet. Och det handlar inte bara om höga löner, utan att produkternas värde inte motsvarar de högre lönerna. Titta på Tyskland med Volkswagen, Mercedes och BMW som alla tre lyckas trots en jämförbar lönenivå med Sverige.

    Svenskar, och andra eftersom Sverige till stor del lever på export, har visat sig inte vara beredda att köpa svenskt. En gång i tiden var vi kända för en riktigt god kvalité till rimliga priser, sen var vi bara kända för vår kvalité och även den är numera inget speciellt jämfört med vår omvärld.

    Problemet är tudelat. Å ena sidan mäts välfärd i varor, och då det mänskliga sinnet alltid vill ha mer så skapar det ett förändringstryck på all verksamhet och är något folk oavsett politisk inriktning kräver. Många kanske inte vill erkänna det, men säg den arbetare som vill sänka sin lön när företaget går dåligt. Skulle arbetarna och tjänstemännen vara beredda att överta Saab mot att deras fasta lön utbyttes till att vara helt rörlig och beroende av företagets resultat (vilket även inbegriper finansiering av eventuella förluster) månntro?

    Å andra sidan finns det naturliga system för hantering av svängningar i prisbilder mellan olika länder. Tyvärr fungerar inte systemen fullt ut idag då bl.a. kineserna trycker ner sin valuta genom att köpa dollar i enorma mängder vilket gör allt de producerar billigare, samtidigt som vi i Sverige har en hel del extremt konkurrenskraftig arbetskraft som drar in utländskt kapital och därigenom upprätthåller kronans värde.

    När det kommer till Saab så skulle vi rent krasst kunna förstatliga Saab, men frågan är hur mycket vi skulle vara beredda att betala för det. Varje satsad miljard torde motsvara 2000 jobb i offentlig sektor på årsbasis, och i nuläget blöder bolaget flera miljarder om året. Dessutom är Saab ett företag som gått med förlust i 20 år (bortsett från en vinst -94 av beskattningstekniska skäl) så risken att resultaträkningen inte går att vända till positivt är rätt stor. Om det blir ett nytt fiasko likt försöket att rädda varvsindustrin, vad skall då hända?

  8. Kadhammars artikel är bra. Att göra partipolitik av en fordonskris som är internationell och försöka tuta i sina medmänniskor att en regering på kort sikt kan göra något för att hantera en förändring på marknaden, framför allt utanför Sverige är dumt och förvärrar situaktionen för dem som drabbas. Långsiktigt kan politiken åstadkomma förändringar.
    Är Saab konkurrenskraftigt finns det förutsättningar att driva det vidare. I annat fall är det bättre att inse att det är kört. Detta är inte nyliberalism utan det ekonomiska bonnförnuft son delas av de flesta.

  9. Pingback: Lasses blogg » Statliga företag – varför inte?

  10. Det finns ett grundproblem med några av kommentarerna. Tron att ”bäste man vinner” på en fri marknad. Som jag pekat på hade aldrig Toyota aldrig haft sin plats på världsmarknaden utan en gigantisk statlig intervention.

    Ett annan invändning, som följer ur denna marknadsidealism – som är Kadhammars . och som är den jag egentligen vänder mig emot, är att svenska ”bilbyggare” skulle vara dåliga. Knappast. Under lång tid kammade Volvo PV hem miljardvinster till den gamla gemensamma koncernen. Var bilbyggarna bra då och dåliga senare när Leif Johansson sålde av det hela på uppdrag av Wallenberg och Ford satsade på stadsjeepar? I Dag är Volvo Lastvagnar, där jag själv jobbat i alla år, i världstoppen. Bland annat världens största tillverkare av dieselmotorer i det tunga segmentet. Skulle arbetarna på Tuve vara bättre än de arbetare som jobbar på Torslanda? BMW har lyckats i USA, med amerikanska bilbyggare, främst därför att man drivit en antifacklig politik. Koreanska KIA är en succé i Europa och Sverige. Men den byggs av slovakiska arbetare, är de bättre än sina koreanska kollegor borta i Asien?

    Jag raljerar med Kadhammar och menar att han cynisk och okunnig när han pratar om bilarbetare. Men det betyder inte att jag omfamnar Eneroth. Läs mer i foldern längst upp på vår blogg, under rubriken fordonskrisen.

  11. Pingback: Avliden på grund av vaccinet? | Jinges Web och Fotoblogg

  12. Pingback: Garantera jobben på Saab! « Röda Lidköping

Lämna ett svar