Ska Saab
kunna lyfta igen?
”Saab verkade helt utslaget – Men är i högsta grad med i matchen igen”, hävdar motorjournalisten Robert Collin.
Ett drama målas upp, som vore det Robert Söderling i den Mastersfinal som inte blev av. Men alla vet vi att dramat handlar om jobben för femtontusen människor – och vad de ska jobba med. Collin tror att Saab kan räddas av det amerikanska finansbolaget Merbanco med det kinesiska Beijing som partner
Jörel Hägglund från Maud Olofssons departement är i Detroit för att se om någon bjuder upp Saab till ”den sista dansen”.
I själva verket borde Saab omedelbart räddas från sina ägare!
Inget finanskapitalbolag i världen är tillräckligt långsiktigt med sina placeringar för att utveckla de person- och distributionsfordon som behövs i framtiden. Hybrider eller helt koldioxidfria bilar som kan bli ett varaktigt komplement till morgondagens lika nödvändiga som väldiga satsningar på en gratis och bra kollektivtrafik.
Saab och Volvo personvagnar borde omedelbart befrias från sina ägare och socialiseras som en del i en samhällelig plan för produktion, transporter och boende. Under kontroll av sina arbetare och tjänstemän.
Läs mer om Fordonsindustrin
Läs även andra bloggares åsikter om Ekonomi, politik, Saab, Dteroit, Jöre Hägglund, Maud Olofsson, fordonskrisen
hvorfor ikke:)