Tanklöst
med etanol…
De senaste årens produktion av etanol med majs som råvara svarar för 75 procent
av de senaste årens prishöjningar, hävdar Världsbanken.
Visst hade Fidel rätt. Långt in på ålderns höst och med mer än fem decennier från revolutionens klippiga Sierra Maestra, kunde han ändå för mer än ett år sedan publicera ett politiskt budskap, som borde få alla ledarskribenter och nyhetsmakare i medias huvudström att skämmas:
I ett av sina brev från sängkanten skrev han:
Ökad användning av biobränsle från USA och andra rika länder kommer att skapa en global matkris som kommer att döma mer än tre miljoner människor till döds genom svält och brist på vatten. Var och vilka kommer att förse dessa tre miljoner människor med den majs de behöver?
Nu har hans frågor besvarats av Världsbanken som i en rapport läckt av The Guardian, menar att etanolproduktionen svarar för 75 procent av prisstegringarna på livsmedel. Här finns också en biljardeffekt. När viktiga stapelvaror inom livsmedelsindustrin utsätts för större efterfrågan på grund av att framförallt tillgången på majs minskar öppnar detta för en hänsynslös spekulation i råvaror till vår mat.
I Sverige betalar regeringen välbeställda köpare av nya etanolbilar ett miljöbidrag på 10 000 kronor. Efter Världsbankens rapport är det nog inte överord att kalla detta för svältbidrag. Enligt Guardian har Världsbankens rapport försenats eftersom man inte vill genera George Bush. Nu generar avslöjandet ännu mer. Inte bara då ”over there” utan också här hemma. Under veckan sammanfattade moderaternas gruppledare i riksdagen, Lars Lindblad, tillika ordförande i partiets miljögrupp, högerpartiets inställning i frågan så här
Förläng subventionerna av etanol och andra biobränslen. Dagens biobränslen ska ha fortsatta skattesubventioner till 2014. Framtida generationens biobränslen ska skattesubventioneras ännu längre. Och miljöbilarna bör slippa fordonsskatt i fyra år. Det är några av de åtgärder som moderaternas miljöarbetsgrupp lanserar i dag. Etanol, biodiesel och gas är viktiga steg på vägen för att minska trafikens miljöpåverkan. Vi vill tydligt markera för bilbranschen att subventionen av biobränslen kvarstår tills vidare.
Dags för moderaterna att börja läsa lite Fidel? Eller åtminstone The Guardian?
Intressant?
Bloggat: Svensson1, Svensson2,
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, Miljöbidrag, Etanol, Fidel, Fidel Castro, Världsbanken, Svält, Bilism, Bensinpriset
Pingback: Det kubanska exemplet