Moderna tider.
.
De kinesiska fabriksarbetarnas vardag står i blixtbelysning av två pågående händelser. Två företag visar vilka arbetsvillkor som dominerar i den kinesiska exportindustrin.
Det ena heter Foxconn och är nog obekant för de flesta. Ändå är det världens största elektronikföretag med 800 000 anställda. Det andra är desto mer känt, den japanska industrijätten Honda.
.
Foxconn anställer bara unga personer.
Foxconn har hamnat i media därför att elva av företagets anställda vid fabriken i Shenzhen i provinsen Guangdong tagit livet av sig i år genom att hoppa ut från företagets höghus med sovsalar för de unga anställda.
I Shenzhen arbetar 300 000 i Foxconns fabrik som sätter samman produkter för Sony, Nokia, HP, Apple och många andra tillverkare av billiga elektronikvaror.
Arbetsförhållandena i fabriken och arbetarnas löner är vad de är därför att det är enda sättet för Apple och andra företag att förse våra elektronikbutiker med allt billigare köp-och-släng varor.
Foxconn är ett sorts internat för unga kinesiska arbetare från landsbygden. Inte ett internat där man studerar under stränga lärares uppsikt. Utan att internat där unga män och kvinnor mellan 18 och 22 år bor, äter, sover och arbetar sex dagar i veckan i dagspass på minst 12 timmar med en lön kring 2 200 kronor per månad, övertid inräknad. I Shenzhenfabriken bor 90 procent av de anställda i sovsalar med 4-6 bäddar.
.
Alla stora exportföretag har sovsalar för sina anstälda
Lönen ger inget hopp om att kunna köpa eller hyra en egen lägenhet i staden de dragits till i hopp om en bättre framtid. Det är Chaplins Moderna tider som tagit hand om dem. Nio av de elva som tagit livet av sig hade arbetat mindre än ett år i fabriken. Företaget höjde häromdagen lönerna med 20 procent och öppnade en terapiavdelning för att förhindra fler självmord.
Foxconn är inget skräckföretag. Samma arbetsförhållanden och levnadsvillkor finns i hela den kinesiska exportindustrin vare sig det handlar om kinesiska eller utländska företag. Det är en modell som kunde byggas upp tack vare de 200 miljoner kineser som lämnade landsbygden för att söka sig till de växande industrizonerna. Med ett sådant utbud av arbetskraft blev lönerna därefter, speciellt eftersom den enda fackliga organisationen i Kina är statlig och i praktiken har till uppgift att övervaka arbetarna.
Därför är händelserna vid Hondas fabrik i Fushan så viktig. Sedan den 21 maj strejkar de 1 800 arbetarna i fabriken som tillverkar drivaxlar till Hondas övriga fabriker i Kina. Strejken är olaglig eftersom den statliga fackföreningen inte utlyst den. Strejken har tvingat Honda att stänga sina övriga fabriker i brist på drivaxlar.
.
Hondas 1 800 anställda i Shenzhen strejkar sedan den 21 maj
De strejkande kräver en lönehöjning på sju till åttahundra kronor i månaden upp från den nuvarande lönen på cirka 2 000 kronor. Honda har svarat med att kräva av arbetarna att skriva under en sorts lojalitetsförklaring som bland innebär att de förbinder sig att inte strejka eller organisera möten.
-Ingen kommer att skriva under, säger en arbetare till Finacial Times reporter på plats.
Vad som sker i Foxconn och Honda är tecken på att en ny tid väntar i Kina. De börjar bli svårare att hitta den fogliga unga arbetskraft som exportindustrin hittills byggt på. I Beijing gnider partiledningen energiknölarna för att lösa en olöslig motsättning. För att stimulera den inhemska marknaden och komma bort från det ensidiga beroendet av exportindustrin måste den inhemska köpkraften öka. Men för att behålla rollen som världsmarknadens verkstad krävs att lönerna hålls på lägsta möjliga nivå.
.
Bloggare:
Läs även andra bloggares åsikter om Ekonomi, Politik, Kina, Shenzen, Foxconn, Honda, Guangdong, Export, Arbetsvillkor
Pingback: Kina