Stormöte på Volvo i protest mot girigheten

,

https://i2.wp.com/lh5.googleusercontent.com/-cmOdDfeW_wY/TrFGIpOVKfI/AAAAAAAAHyw/ceOfUQlt9qM/s717/Plakat.jpg?resize=584%2C389&ssl=1

.

Över tusen personer slet sig loss från ackord och allt hårdare balanser. Många fick hoppa över både mat och kort vila för att hinna fram till det protestmöte som under middagen organiserades av fyra lokala gruppstyrelser vid Volvo Lastvagnar i Tuve. Under hela protesten tryckte det på med mer och mer folk som ville visa att de tröttnat på aktieägarnas girighet och deras lystnad på bara mer och mer och snabbare vinster. Där de ser personalen  som en liten futtig procentsiffra i de bokslut som görs.

Den lokala chefen hade naturligtvis rätt när han hänvisade sina anställdas krav till ”ledningen för AB Volvo”. En församling som i sin tur kommer att hänvisa till ”marknadens krav” .

Därför var grundbulten i den fackliga demonstrationen en protest mot att denna snaskiga girighet ska bestämma över arbete och välfärd.

.

https://i2.wp.com/lh5.googleusercontent.com/-kpyTiOJLdvk/TrFAO0Iw3mI/AAAAAAAAHys/F8DaL2qct8I/s717/tn.jpg?resize=584%2C389&ssl=1

.

Tomas Johansson  berättade om IF Metalls krav.

Utbildningar, minskad arbetstid och avtalspensioner

i stället för att kasta ut människor i arbetslöshet..

.

”Stoppa girigheten – 14 miljarder i vinst”, ”Sluta våldta LAS”, ”Satsa på framtid – inte Visstid”, stod det på plakaten som i all hast hade monterats inne i anläggningens väldiga förråd.

Även om avstånden är väldiga mellan Aten, Wall Street och Tuve och även om de grekiska arbetarna tvingats ut i långt hårdare protester än i Sverige är det i botten samma giriga, snikna dårskap som protesterna handlar om. Varför ska vi människor, och inte minst då alla arbetande människor, överlämna prioriteringar och beslut om våra egna liv, vår egen framtid, till några gäng av aktieklippare?

.

https://i2.wp.com/lh3.googleusercontent.com/-tRzWVcGDB-A/TrE_vFhtYFI/AAAAAAAAHyo/j09wLL1W7ak/s637/Christer.jpg?resize=584%2C439&ssl=1

.

Christer Lindsjö fick varma applåder när han

slog fast att alla visstidare också är metallare.

.

På lastvagnsfabriken i Göteborg arbetar 1 600–1 700 metallarbetare och av dem är 370 visstidsanställda. Av dem vill Volvo nu ta bort 250, och på hyttfabriken i Umeå vill företaget också minska antalet visstidsanställda. Sammanlagt är det mellan 400 och 450 som bolagsledningen försöker att göra sig av med.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

I media: GP1,GP2,SVD1,SVD2,SVD3,DN1,GP3,

4 reaktion på “Stormöte på Volvo i protest mot girigheten

  1. Det är ju LAS som är problemet. Företag måste skaffa sig reserver för att kunna hantera fluktationer i försäljning och kostnader. Lönekostnaden är den absolut största. Om alla skulle få vanliga aställningar är det för dyrt, krångligt och dyrt att minska personalstyrkan.

  2. Jag har stor respekt för dom anställda på Volvo men hela den här bloggposten luktar 1968. Dom flesta svenskar tycker t ex inte att det är ”girigt” att investerare kräver avkastning på sitt satsade kapital. Om vi nu ska tala i klasskampstermer så riskerar ni med den här artikeln bara att fösa era läsare bort från proletariatet, i händerna på storfinansen. Det är smartare att hyfsa tonen.

  3. EB, Om vår blogg får dig att känna doften av 1968 då har vi lyckats och tackar för berömmet. Vad de flesta svenskar tycker går det nog att tvista om. Men däremot är det nog ganska säkert att finansen, som håller på att störta världen in i kris efter kris, stöter bort fler arbetare än vad vår ton gör.

  4. När moderaterna inte tycker att man måste ta bort LAS innebär det att LAS kan bortförhandlas ganska lätt. Det är småborgerlig ideologiproduktion att skylla på LAS, verkligheten har redan sidsteppat LAS.

    Fantastiskt att det går att producera lastbilar för världsmarknaden i Sverige. Vi ska nog vara rädda om denna pärlan, sydkoreanerna vill gärna ta över den också, efter tankbåtarna, personbilarna och mobiltelefonerna.

Kommentera