Hon sågs som en omutlig hjälte av miljöaktivister världen över. I går hoppade Marina Silva av från Lulas regering i protest mot att hennes planer för att bevara Amazons skogar trampas under fötterna av Lula och hans business-vänliga ministrar, de flesta går i agroindustrins ledband.
Lula talar vitt och brett om att bevara Amazonas men för en politik som går åt rakt motsatta hållet. Hundratals kvadratkilometer skog skövlas varje dag för sojaodling och boskapsuppfödning.
Den definitiva brottet med Lula kom när presidenten nyligen antog en omfattande plan för ”ekonomisk utveckling” av Amazonas. I praktiken ger planen storindustrin fria händer att skövla skogen. Samtidigt fråntogs Marina Silva ansvaret för en ”hållbar utveckling” i regionen. Uppgiften gick till en affärsvänlig kollega i Lulas regering. Därmed blev Marinas enda funktion att vara fikonlöv för Lula och den vansinniga attacken på en av världens sista regnskogar.
Hennes avhopp gör henne heder. Hon hade redan tvingats till alltför många komromisser i enighetens namn. Kapitalistisk utplundringspolitik blir inte bättre av att den leds av en före detta fackföreningshjälte.Too much is too much.
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, miljö;Amazonas, Lula, Brasilien, regnskog, agrobusiness, Marina Silva
Och i Sverige kör vi vidare på Brasiliansk etanol som om ingenting hade hänt. Svenska SEKAB har dessutom planer på att odla upp 400.000 ha av Tanzanias mark för sockerrörsetanol – en enorm monokultur motsvarande hela Södermanlands yta.
I Sverige kallar vi bilar som kör på brasiliansk etanol för ”miljöbilar”. Bränslet fås genom odling av sockrrör i Brasilien som sedan bränns till etanol, skickas till brasiliansk hamn, lastas på dieseldrivna tankfartyg, skeppas över Atlanten till Sverige, omlastas på dieseldrivna tankbilar och körs runt till landets mackar. Etanolbilarna får sedan gratis parkering, slipper trängselskatt och får lägre förmånsvärde trots att de tar lika stor plats (minst), förbrukar lika mycket energi (minst), bullrar lika mycket, skapar lika stora olycksrisker, drar upp lika mycket skadliga partiklar från däck, bromsar och vägbana, kräver lika stora resurser att tillverka samt kräver samma väginvestreingar som andra bilar. De bilister som köper en etanolbil får dessutom 10.000 kr i bonus från regeringen.
Den som köper cykel får 0 kr.
Det är svensk miljöpolitik år 2008.