Återställ SJ som hela folkets järnväg!
Nej till privatiseringskaos på järnvägarna!
För utbyggd offentlig klimatvänlig kollektivtrafik!
Nu vill marodörerna i regeringen sälja ut ”Hela folkets järnväg”. Privata intressen ska ta
över spåren. Då kan det sluta så här…
Järnvägens framtid är ytterst en fråga om en fungerande regionalpolitik och om hela Sverige ska tillåtas leva.
Statens Järnvägar har under ett antal år förts till sammanbrott och ett kaos utan motstycke, med uppstyckning, bolagisering och utförsäljning. Konsekvensen av detta har blivit förseningar, fler byten, krångligare biljettsystem och eftersatt underhåll. Av det som en gång kallades hela folkets järnväg har blivit en lekstuga för diverse entreprenörer.
Som om detta inte vore nog går nu infrastrukturminister Åsa Torstensson ett steg längre och föreslår en total avreglering av hela persontrafiken i Sverige. Seko kallar Åsa Torstenssons förslag med rätta för ”tokkonkurrens” och Sekos ordförande Janne Rudén konstaterar att ”när fler internationella aktörer tar sig in på den svenska järnvägen tappar vi både kontroll och inflytande över våra gemensamma investeringar”.
ArbetarInitiativet delar den kritiken och anser att Torstenssons förslag är totalt vansinne. Resultatet av att konkurrerande och vinstjagande järnvägsbolag släpps lösa blir dyrare och ännu krångliga biljettsystem, sämre underhåll och större risk för olyckor. Personalens arbetsvillkor försämras och långsiktiga investeringar skrotas.
Vad Sverige behöver, menar vi i ArbetarInitiativet, är en helt annan järnvägspolitik, en politik som blir ett led i en koldioxidfri och social trafikpolitik, som bland annat kan ersätta en stor del av inrikesflyget och långväga biltrafik. Med andra ord:
En krisplan för demokratisk och snabb klimatomställning av hela transportsektorn med koldioxidfria fordon, kraftigt utbyggt järnvägsnät och snabbtåg. Utbyggd och fri kollektivtrafik.
Hela Sverige måste leva. Återställ SJ som Hela folkets järnväg. Detta kräver offentligt ägande och demokratisk kontroll.
Vi måste stoppa denna politiska urspårning innan det blir för sent…
ArbetarInitiativet kommer i dag onsdagen 29 april att genomföra en nationell landsomfattande protest mot dagens järnvägspolitik. Flygblad kommer att delas ut vid en rad olika järnvägsstationer i Sverige.
· Ons 29 April 2009: Stockholm: kl 16-17 vid centralens huvudingång
· Ons 29 April 2009: Göteborg: 16.00 utanför centralstationen
· Ons 29 April 2009: Malmö: kl 16.00 utanför Malmö C
· Ons 29 April 2009: Uppsala: 08.30, järnvägsstationen
· Ons 29 April 2009: Eskilstuna: kl 05.15 och 06.15 på Eskilstuna Central
· Ons 29 April 2009: Umeå: kl 21.00 vid Umeå järnvägsstation
· Ons 29 April 2009: Luleå: kl 11.30 utanför järnvägsstationen
Läs mer: Arbetar/Initiativet
Läs även andra bloggares åsikter om Ekonomi, politik, SJ, Arbetarinitiativet, miljö, klimatpolitik
Pingback: Lyckade järnvägsprotester | Svensson
Pingback: ArbetarInitiativets kandidater: Erik Sjöberg, tågförare, miljöaktivist, Bromma — Mullvaden
När man sålde ut banorna i Storbritannien tog det en ände med förskräckelse, den ena allvarliga tågolyckan efter den andra, så till slut blev staten tvungen att köpa tillbaka dem. Det blev en dyr affär för skattebetalarna, först sålde man billigt, sedan köpte man tillbaka dyrt.
Pingback: Biltr
Eller så säljer man ut licenser till tågbolag och staten hyr ut räls till bolagen. Staten ska också stå för underhållet
Vad är vinsterna med privatiseringarna och vart tar de i så fall vägen?
De har spårat ur. De enda som gör vinster på eländet är privata ägare och alla nya onödiga chefer.