Opel Antwerpen:
GM bryter sitt löfte – lägger ned fabriken
-Det är en krigsförklaring. Det säger Armin Schild, facklig ledare i det tyska IG Metall om General Motors beslut att lägga ned Opel i Antwerpen och ställa de 2 600 anställda på gatan.
Beslutet från GM var inte helt oväntat. I över ett år har buden kring fabrikens framtid valsats fram och tillbaka. En försäljning av hela Opel Europa till den kanadensiska bildelstillverkaren Magna var så gott som klar när GMs ledning plötsligt drog sig ur med en vag förklaring att GM skulle fortsätta med Opel i sina led.
Sen ingick GM ett avtal med den fackliga ledningen på Opel som innebar att GM inte skulle lägga ned någon av sina fabriker i Europa i utbyte mot att fackförbunden accepterade en sanering av lönekostnaderna med 265 miljoner euro.
Efter GMs beslut att ändå lägga ned i Antwerpen säger Klaus Franz, högsta fackliga bossen i Opel Europa, att facket inte längre tänker respektera sitt åtagande.
-Inte ett öre i eftergift, säger Klaus Franz och varnar GM-chefen i Europa, Nick Reilly, för att missta sig vad gäller solidariteten bland Opels anställda. Redan till tisdag den 26 kallar de fackliga organisationerna till en internationell demonstration utanför Opels anläggningar i Antwerpen. Omedelbart efter GMs beslut började arbetarna i Antwerpen att organisera en blockad av Opels parkering för färdiga bilar. Ingen bil tillåts lämna fabriken.
Nedläggningen i Antwerpen ingår i GMs plan att minska Opels kapacitet med 20 procent vilket innebär kring 9 000 avsked bland Opels 50 000 anställda.
Fabriken i Antwerpen gick med vinst 2009 och är kanske Opels mest produktiva enhet. Lönekostnaderna i fabriken ligger betydligt över fabrikerna i Tyskland för att inte tala om anläggningen i Spanien eller i Polen. Men det är ändå inte den verkliga orsaken till att fabriken i Antwerpen offras. Nick Reilly har låtit förstå att Belgien är en liten marknad för Opel och därför skulle en eventuell köpbojkott i landet efter en nedläggning ha mindre effekt än dålig reklam i exempelvis Tyskland efter en nedläggning där.
Den flamländska regionala regeringen är riktigt sur på Nick Reilly för att ha brutit sitt löfte om fortsatt drift i Antwerpen.
-Det är vår förbannade plikt att stödja Opels anställda, säger minister-presidenten Kris Peeters till den socialdemokratiska dagstidningen De Morgen.
Hur mycket stöd de kommer att få från den borgerliga regeringen i Flandern återstår att se. Flera av de flamländska nationalisterna har under året blåst under anti-fackliga stämningar genom att anklaga de tyska fackföreningarna för att bara se till de tyska Opelarbetarnas intressen. Men det finns egentligen inget konkret som stöder detta. Tvärtom visar tyska IG-Metalls reaktion att kanske Nick Reilly misstar sig på hur solidariteten bland de anställda kommer att utvecklas. Det får vi se inom kort.
Bloggare: Ekonomikommentarer,
Media: Dagens Arbete,SVD1,SSD1,GP1,
Läs även andra bloggares åsikter om Ekonomi, Politik, Opel, GM, IG Metall, Flandern, Antwerpen.
Pingback: Reinfeldts klocka | Jinges Web och Fotoblogg