Rött på T-banans Gröna linje

.

Det är inte bara Förbifart Stockholm som i dag riskerar rött ljus vid Högsta förvaltningsdomens prövning mot Miljöbalken. Det är också rött ljus för en del tåg och öppet för förseningar för andra på T-banans Gröna linje i Stockolms T-bana. Även blå linjen kommer att beröras.Ett femtiotal medlemmar från Syndikalistiska driftsektionen, DSTS, vill med sin endagsstrejk protestera mot försämringar för personal och trafiksäkerheten.
”Det är där vi har flest medlemmar och därför är det den Gröna linjen som främst kommer att drabbas, säger Jens Bessing. Pressansvarig i strejkkommittén.

.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQyutxIgg_VEcIl7cF_DyPDnebIi25yv6oXRXY-rPeFrZIGNSkhg

.

På grund av att LO-förbundet Seko accepterat det tunga oket med ett kollektivavtal som förbjuder konflikter under avtalsperioderna råder fredsplikt för den stora majoritet av tågförarna, ungefär 80 procent, som är organiserade i Seko klubb 119.
”Men vi bemannar inte några tåg eller spärrar, vi tänker inte agera strejkbrytare, säger Caroline Evander, klubbens informationsansvarige. ”Men vi har samma krav som DSTS. Där är vi helt överens.”

.

https://i0.wp.com/1.bp.blogspot.com/_6Pfl0cca7cw/SXbpepQqIXI/AAAAAAAAAzA/H8s8j_sMHlQ/s400/t-banekarta.png?resize=501%2C432

.

De krav som riktas mot arbetsgivarna i det Hongkongbaserade företaget MTR, som sköter trafiken, är i huvudsak sammanfattade i tre punkter:
För det första kan inte längre spärrpersonalen gå på toaletten under sin arbetstid. ”Måste” man kissa blir det att ringa och då får man i bästa fall en ”inhoppare” efter femton minuter. Eller en utskällning.
För det andra måste tågförarna jobba över sex timmars långa pass utan rast.
För det tredje har MTR avskaffat de så kallade ramtiderna för tunnelbaneförarna. Med ramtiderna var det tidigare i förväg angivet om de anställda skulle jobba dag-, kvälls- eller nattpass. Nu kommer beskeden tre dagar i förväg och passen kan läggas ut hur som helst.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

I pressen: SVD1,SVD2,SVD3,DN1,

4 svar på ”Rött på T-banans Gröna linje

  1. Är det så konstigt att det blir så här när MTR ägs till största delen av den kommunistiska diktaturen i Kina?

    Hur politikerna i landstinget kunde fatta ett sådant beslut förstår jag bara inte .

  2. Det är pengar bakom allt. Hos mig tar handlaren trettio spänn för en limpa som legat ett par dagar i disken. Vår hedervärda bagare säljer gårdagens limpa (som är mycket bättre) för femton spänn. Alltså går en gammal fattigpensionär till bagaren.

    SL köper sin drift på samma sätt där det är billigast. Dessutom är de tvingade av kommunal- och landstingslagen.

  3. Det råkapitalitalistiska Kina blir inte kommunistiskt bara för att de har en röd fana…

  4. CaseDesign är ett UF företag som gör något åt problemen med kollektivtrafiken. Vårt initiativ ger resultat då vi i veckan träffade SL för diskussioner. Titta på filmen nedan för att se hur vi går tillväga!

Lämna ett svar