Får man häda Karl Marx?

Slipa yxorna marxister !

.

Nu får det vara nog. Vår ideologiske Fader har skändats och hädats å det grövsta i media. Personer utan moral och heder tar sig, i det fria ordets namn, rätten att i bilder och handteckningar framställa Karl Marx som Tomten eller som arbetarmördaren Stalin.  Hans marxistiska lärjungar målas ut som blodiga våldtäktsmän.

.

Att de bara vågar. Karl Marx som Tomte.

Det är outhärdligt. Varje rättrogen marxist måste stå upp och kräva respekt för vår lärofader och hans lärjungar Vladimir Iljich Lenin och Leon Trotsky.

Vi kan inte stillasittande se på när illviljan målar ut Marx som Tomten, denna hedniska figur uppstigen ur obildningens mörker. Vi kan inte tillåta att en omdömeslös provokatör sätter en stalinmustasch på Karl Marx. Hädelsen kan bara jämföras med att sätta hitlermustasch på Gud.

.

Gränslöst hädande. Marx som Stalin.

Inget är tydligen heligt. Provokationerna har inga gränser längre när en av Marxs främsta lärjunge Leon Trotsky framställs som en blodtörstig jude.

.

Den blodtörstige juden Trotsky bevaka sina offers kranier.

Vi kräver av det svenska rättsväsendet att det sätts stopp för hädandet av vår ideologiske Fader och hans lärjungar. Vi kräver respekt för vår tro. Om riksdagen inget gör för att stoppa provokatörerna är det dags att slipa yxorna.

.

Kommunisten svartmålas som blodig våldtäktsman.

.

Media; DN1,SVD1,SVD2,Fokus,DN2,DN3,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

14 svar på ”Får man häda Karl Marx?

  1. Er kamrat Svensson i Göteborg dissade nyligen Lenin och verkar sortera in honom med Stalin (som ju riktade sina utrensningar mot andra än arbetare, antar jag). Det förvånade mig för jag trodde att SP:are betraktade sig som superleninister. Kan inte detta leda vidare till att även Marx spolas, om nu SP i stort accepterar att Svensson skäms för blommor vid Lenins grav? Eller har ni tagit ett internt snack om det här?

  2. Björn,
    Min lilla text har inget syfte att värdera eller omvärdera olika arbetarledares status. Den har bara ett syfte; att driva med de som kräver att vissa ideologier(religioner) ska ”respekteras” så till den grad att man inte öppet kan diskutera idéernas innehåll.

  3. Marxinspirerad vänster är obestridligen splittrad. I det ligger även olika synsätt på vad marxistisk lära och teori gör tjänst som inom olika verksamheter. Som en gång Marx’ främste lärjunge Engels sa, är det inte fråga om principer utan om fakta. Men fakta måste analyseras, och för att detta ska uppdaga villkor och handlingsvägar, krävs – mer eller mindre – vetenskapliga bestämningar. Å andra sidan att Marxinspirerade massrörelser åstadkommit resultatet ur sina strider, som sedan symboliserats per högtidsdagar, emblem, ritualer, ja t o m en etik. I det senare håller jag med Benny. Men det alla nog måste vänja sig vid, alltsedan det BÖRJADE splittras inom socialdemokratin vid förra sekelskifte, det är att marxism och klassmedveten strävan inte är riktigt samma sak.
    Bosse/Luleå, Intersocialist

  4. Jag visste inte att det finns läsare där ute som ens för en sekund kan ta min text på allvar eller använda som avstamp för en allvarlig kommentar.

  5. APROPÅ AUSCHWITZ …som ju denna bloggen är inlagd för i Dagens Nyheter. -FOLKMORD! …är inte sånt också när man benämner kommun för STAD!
    T.ex. att man benämner Stockholms och Västerås kommuner för Stockholms respektive Västerås stad! Alltså i förhållandet att ju våra kommuner innefattar, både stadsboende människor och landsbygdsboende. Och med att man ju inte kan benämna landsbygd för stad. –Och med att benämna kommunen för stad, utesluter man ju de invånarna som bor på landsbygden.
    .
    Ni vet som vi svenska folk har kommit överens om, lagtecknat, att våra lokala politiska samhällen av invånarna, alltså våra kommuner Sverige runt, benämns just KOMMUN. Att vi med denna s.k. kommunreformen 1969, vill ytterligare hävda demokratin, att alla människor är lika värda.
    Och visst finns också städerna, med deras gator, höga hus och dålig luft, där kommunen är samhällsgemenskapen av invånarna i kommunområdet.

  6. Hej Benny

    Faktiskt trodde även jag först att det var allvarligt menat och skrivet, och tänkte att nu har det ”törnat runt” för Benny ? Du brukar ju inte raljera så där grovt. Men det var ju tur och skönt att jag gick in och läste kommentarerna.

    En glad vårdag till dej där nere i södern, och en fin vinterdag på Lillåns is till mej !

  7. Jo, så träffade det mig faktiskt, i min lilla allvarliga värld av (nästan) bara allvarsamma minuter. I det skick som nämnda förebilders tankegods och insatser går på rea numera, är inte vägen lång för att det från något håll publiceras ett ”bolsjevikiskt protokoll” (jmfr ”sions protokoll”). Det ena bäddar för det andra. Jag kunde inte utesluta, men nu visar det sig att jag hade åkt på en blåsning. Så kan det bli, fastän verkligheten sannolikt innehåller just sådana krafter som vill slå till mot rest-marxismen å det grövsta. Jag föredrar dock att fylla mina minuter och dagar med detta allvarsamhetens gods, hälsar boa (som aldrig tillhört de smarta och kvicka)

  8. Men jag ska tänka på det, Benny, att satirens suggestiva verkan – händelsevis – kan få upp blicken på andra. Er blogg kan bli bemött med likartade grepp. Ta det inte lika allvarligt som mig, i sådana fall. Allt bli bra om den rätta distansen lever upp.

    Folk som pular och gnetar med – i brist på andra ord – teoretiska gener och försöker få upp kursriktningen, blir lätt offer för det distansLIKA. Möjligen – tänk till själv, vet jag – kan svårighetsgraden att ta till sig den sortens satir bli lika stor om man daglidags står med ryggen vänd mot mänskligheten, t ex med alla sinnen upptagana av en processindustriell disciplin och utan några återstående krafter på fritiden. Att bygga opinion och aktivera sinnen mot att lägga saker i dagen, kräver allvarsamhet. Det kvicka och tankeväckande blir nästan bara…roligt/boa

  9. Min mening var naturligtvis inte att blåsa någon. Jag ville med satirens hjälp visa på det absurda i den religiösa fanatismens krav på att religionen ska ha en särställning i idéernas värld. Det kanske inte lyckades därför att jag är en dålig satiriker. Det kan bara ni avgöra.

  10. Folk som kallar Engels för ”lärjunge” får mig att gå i taket. Han hade klarat sig utan Marx, men knappast vice versa.

    Visst förstår jag att detta är satir, men jag tycker det är konstigt att en känd bloggare från SP kan ta avstånd från Lenin utan att det uppstår en uppjagad debatt (eller om det nu har blivit det fast jag inte upptäckt det, har ju inte tid att sitta och kolla debatter hela dagarna), Så därför ställde jag frågan.

  11. Björn ,
    Nu begriper jag ingentung. Vem har tagit avstånd från Lenin? Jag?
    Engels har jag inte ens berört eftersom han inte behövdes i sammanhanget.

  12. Nej, det var inte Benny; det var jag som beskrev Engels som Marx’ lärjunge, av följande orsaker:
    (a) Det var Marx som i handling ingrep i europeiska revolutionensvågen 1848 och som sedan både utvärderade och omprövade delar av Kommunistiska Manifestets utblickar och mål (mot vilket Engels aldrig framförde några invändningar)
    (b) Det Marx som tog steget från 1840-talets samproducerade uppslag till systematisk teoribildning, med avseende på historisk-materialistisk kunskapsdisciplin, genom sin ekonomiska skriftställning.
    (c) Det var Marx som axlade huvudansvaret för uppbyggnaden av 1:a Internationalen 1864 och framåt, dit Engels tillförde sitt engagemang först fr o m 1870.
    (d) Det var Marx som Engels tillfrågade om lämpligheten av att skriva en Naturdialektik, och det var till Marx’ skrivningar i Kapitalet som Engels hänvisade gällandes dialektiska lagar.
    (e) Det var Marx som tilldelades uppdraget att utvärdera Pariskommunens resultat och samme Marx som ensam författade den rika kritiken av Gothaprogrammet.
    (f) Det var hos Marx Engels förankrade sin Anti-Dühring, och kapitlet om ekonomin gjorde sig Marx t o m delansvarig för.
    (g) Engels själv uppfattade sina egna bidrag som förgreningar på den marxska teoristammen, och om/när hans egna skrifter kolliderade med redigeringen av Marx efterlämnade (ofärdiga) kapitalvolymer, gav han företräde åt att slutföra det senare.

    Hur lärjungen Engels sedan överförde arvet till främst engelsk och tysk arbetarrörelse finns det skiftande meningar om bland pålästa författare, alltifrån att han nästan bokstavstroget försvarade deras respektive insatser till att han vulgariserade betydande delar av den marxska teorin.

  13. Hej B-Å,
    Ja vad tycker jag om den? Man kan ju inte vara emot eftersom det ger ett minimalt skydd till mer än 30 miljoner som saknade all form av sjukförsäkring. Men man kan vara kritisk?
    Dels därför att den fortfarande lämnar mer än 10 miljoner utan försäkring. Dels för att så många ruttna kompromisser var nèdvändiga för att få igenom lagen. Det finns också en rädsla för att behovet att finansiera lagen kommer att skapa sämre villkor för de fattiga och äldre som redan hade ett skydd via Medicaid och Medicare. Jag tror att den rädslan är berättigad.
    Så för att sammanfatta är jag inte emot men mer än skeptisk till hur det kommer att se ut i praktiken.
    Hälsar Benny som kommer hem över Påsk så vi kanske ses.

Lämna ett svar