► Företaget ska ta ansvar
– andra åtgärder än uppsägningar!
► För en A-kassa som går att leva på!
► Garantier till dem som blir arbetslösa
– inte till bankdirektörerna
► Ett jobbpaket ska fram
– samhället måste ta över
taktpinnen från marknaden!
Med de här kraven sätter IF Metall/Södra Västerbotten ner foten i morgon. Två protesttåg mot alla varsel om uppsägningar drar då fram genom Umeå. Metallarna från Volvo Lastvagnars stora anläggning för montering av lastbilshytter börjar sin uppmarsch från Olles kiosk utanför fabriksgrindarna och möter sedan sina kamrater från Ålö, Komatsu, Cranab och andra verkstäder i ett gemensamt möte på Rådhustorget. Där talar William Frank, Lastvagnars ordförande, för avdelningens räkning. Jan Olov Karlsson höjer som vice ordförande stämman för samma klubb. Bara i Umeå har 1 433 metallare varslats i år.
”Vi måste skapa opinion. Det här är en allvarlig situation och vi har inte tid att vänta”, menar Per-Erik Johansson, avdelningens ombudsman. William Frank, Metallklubbens ordförande på Volvo Lastvagnar, vill ha en solidarisk uppslutning. ”Vi vill även att de som har kvar jobben kommer. Vi ska vara lojala mot våra arbetskamrater som blivit varslade”, framhåller han,
Klubben på Volvo Lastvagnar blir med sina många medlemmar huvudkraften i protesttåget. Lika generösa som företagets ledning har varit mot sina ägare. Lika avvisande har man där varit mot arbetarnas krav. Klubbens förhandlare har bara fått tvära nej som svar på sina olika förslag. Här är styrelsens egna ord i dess maning till medlemmarna att sluta upp:
Förhandlingarna gentemot företaget har gett ett klent resultat hitintills. Klubbens förhandlare möts med kalla handen av Volvo.
Trots mångmiljardvinsterna påstår företaget att det inte finns pengar för åtgärder för att lindra effekten av uppsägningarna. Vi Metallare ska ta smällen är företagets budskap.
Vi har genomfört mycket
- Mer än 1300 har skrivit på namninsamlingen som protesterar mot Volvos agerande.
- Lika många deltog på klubbmötet som antog uttalande mot Volvos varsel.
- Politiker har uttalat sig om att företagen ska ta sitt ansvar. Inget har till dags dato haft effekt.
- Vi måste nu ta till ytterligare åtgärder.
Man och kvinna ur huse!
Klubben har tagit initiativ till ett protesttåg lördag 29 november tillsammans med många andra från arbetsplatser runt om i Umeå.Vi samlas vid Volvo kl. 11.45 den lördag 29 november för att alla tillsammans tåga till Rådhustorget och där sammanstråla med arbetarna från Ålö, Komatsu, Astra, Cranab, m.fl.och gemensamt föra fram våra krav gentemot företag och regering.
Vi kommer att bli många! Ta med dig familj, vänner och bekanta!
Det är dags att visa att vi inte ger oss!
Om vi alla agerar tillsammans kan vi åstadkomma förändring!
Från hyttmonteringen i Umeåfabriken.
Morgondagens demonstration har en oerhörd betydelse. De viktiga steg som tas kanske inte ”stormar himlen”, men de innebär att arbetare för första gången sedan den ekonomiska krisen blev akut tar ett rejält kliv in på den politiska scenen. Budskapet från Västerbotten är att arbetarklassen inte ska betala för den fria marknadens bankrutt. I går försökte Volvo Lastvagnars chef, Staffan Jufors, att bättra på företagets image i en intervju för Göteborgs-Posten: ”Vi gör detta /massuppsägningarna/ för företagets överlevnad och framtid, inte för några jädra analytikers skull”, hävdade han. Journalisten Stephan Lövgren var så angelägen om att inte störa Volvodirektören att han inte ens frågade om extrautdelningen till aktieägarna i våras, på över tjugo miljarder, också var till för ”företagets överlevnad”. På Journalisthögskolorna kanske detta kan användas som en illustration på en feelgoodintervju! I samma tidning, samma dag, skäller Staffan Jufors egen chef, Finn Johnsson, med rätta ut Reinfeldt, Borg och Olofsson för passivitet och ointresse. Men nog f-n är det väl magstarkt när den ytterst ansvarige för massuppsägningarna kan säga att:
”Människor behöver känna att det är någon som bryr sig om vår framtid. Om man är chef måste man visa att det finns hopp.”
Vi ska då ha i minnet att AB Volvo, alltså Volvokoncernen med Volvo Lastvagnar är en egen ”affär”, en formidabel vinstmaskin helt skild från det pantsatta Volvo Personvagnar. Cirka 300 miljoner kronor utslaget på två år. Så mycket skulle det enligt Gunnar Pettersson från Lastvagnars klubbstyrelse i Umeå kosta Volvo Lastvagnar om företaget lät alla varslade ”övervintra” i två år i avvaktan på bättre tider. Det är drygt 10 procent av Volvo Lastvagnars vinst tredje kvartalet 2008. ”Då har vi även räknat in alla skifttillägg”, säger han.
Här öppnar Arbetsförmedlingen en egen filial på Volvo Lastvagnar/Umeå. Inget
ont i sig, men klubbens initiativ till protesttåg pekar med rätta på att lösningarna
är kollektiva, politiska och samhälleliga.
Demonstrationen i Umeå är raka motsatsen till Verkstadsklubbens uppgivenhet i Göteborg. Det sägs ibland att någon kan lägga en våt filt över all öppen diskussion och alla självständiga initiativ. Men vad som görs i Göteborg är att klubbens ”starke man”, Olle Ludvigsson, gjuter en betongmatta över allt som skulle kunna ifrågasätta företagens och den fria marknadens själviska friheter. Allt hänvisas till att bli ett bekymmer för den enskilde individen. Inte ett ansvar för den kollektiva fackföreningen. Exempelvis ”erbjuds” medlemmarna gratis privatekonomisk rådgivning av Swedbank. Förmodligen en god affär för denna giriga bank. Här kan man spåra upp nya kunder. I sig kanske inget fel, men ingen lösning på krisen. ”När det är tomt i krubban biter hästarna varandra”, brukar det heta. Detta är också vad som kan hända när den egna fackföreningen är så mållös som i Göteborg. Där kan en del enskilda medlemmar då gå så långt att det skyller på facket i stället för att lägga ansvaret på det egna företagets och kapitalismens egen kris. Om man nu ska skoja lite mitt i allvaret kanske det går att säga att någon ”Olles kiosk” likt Umeå där man kan starta en demonstration, det finns inte i Göteborg. Där är det i stället Olle som motar arbetarna i grind…
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, ekonomi, finanskris, Volvo, Volvo Lastvagnar, IF Metall, arbetslöshet, Anders Borg, regeringen, moderaterna, socialdemokraterna
Pingback: Ytlighet och identitetspolitik | Svensson
Upp flyga orden heter det. Nu är det tid för krafttag och handling. Som vanligt är det oklart vad man ska öda sina krafter på och vad man ska göra. Samhället ska gripa in. Jaha, vad ska samhället göra då? Ett antal miljarder i extra utdelning… det stöter men ägarna (bland andra facket och en hel del vanliga löntagare) vill ha tillbaka lite på sina sparpengar. Dessutom så är grundproblemet att folk inte köper Volvo. Ska samhället gripa in där också? Vi får enbart köpa Volvo eller – mindre drastiskt – betala straffavgift om vi köper ”utländskt”. Det kommer not EU att ha synpunkter på. Fullt utvecklad blir tanken att vi hamnar i en Nordkoreans situation.
Sverige tillhör Europa med allt vad det innebär.
Men tala gärna om för mig vad jag ska göra för att reda upp situationen. Man kan ju drastiskt sänka lönerna och ta bort momsen så att det jämnar ut sig. Men det finns nog synpunkter på det med.
Pingback: Claeskrantz.se » Blog Archive » Moderaternas nya valspråk - morgonstund har guld i mun?
Pingback: Alliansupproret » Anmäl din vän….