Volvos
Vidriga
Varsel
Under många långa decennier satt budskapet om att ”Volvos Värde Varar” bra i munnen. Nu smakar rubriker som ”Volvos Vidriga Varsel” eller ”Volvo Varslar Värst” bättre. Det är bara Leif Johansson som kan fortsätta att se glad ut. Volvoaktiernas värde har ökat rejält.
AB Volvo delar sitt varumärke med amerikanska Volvo PV. Vi vet hur Ford har rattat personvagnarna rakt ut i öknen. Samtidigt som konsumenterna ville ha miljöbilar gav man sig ut i ett Safarirally med sin satsning på dyra och bensintörstiga stadsjeepar som naturligtvis körde fast i marknadens dyner och sandstormar. AB Volvo tävlar nu med Fords bossar i Detroit om att skita ner det egna varumärket.
När bildirektörerna i USA skulle ta sig till kongressförhören för att tigga om förmånliga miljardlån från staten – blev de utsatta för spott och spe från hela det amerikanska samhället. De var så enfaldiga att de valde att flyga från Detroit ner till Washington med sina exklusiva, svindyra jetflygplan. Smäleken blev så svår och genant att de vid nästa kongressutfrågning, fick hålla sig på jorden och bila ner till huvudstaden i företagets egna bilar.
Leif Johansson och de andra lackskorna i AB Volvos styrelse lever så högt upp i det blå att de inte lärde sig ett skvatt av denna PR-katastrof. Inte nog med att de under de senaste åren först har tömt det egna bolagets kassa på 35 miljarder i utdelning till lystna aktieägare – samtidigt som de lagt varsel efter varsel för de metallare i företaget som skapat alla dessa värden. Mitt i opinionsstormen mot alla bonussvinerier deklarerade de dessutom stolt att de nu gjort klart med ett generöst bonusprogram för flera hundra av de egna cheferna. Men trots brända fötter av all hånfull kritik och ett tillfälligt stopp för bonusfyrverkeriet valde man att ligga kvar med beställningen på två nya exklusiva privata jetflygplan till den hangar på Säve flygfält som de delar med Ericsson. Samtidigt som man spottade sina anställda rakt i ansiktet med ett nytt varsel. Ett vidrigt varsel som i dag fick ett fräscht svar av IF Metalls verkstadsklubb vid Umeverken:
Far och flyg!
Uppsägningar för somliga, nya privatjet för andra. Priset för Volvodirektörernas nya flygplan motsvarar att 2000 anställda kunde gå kvar med full lön och kompetensutvecklas för framtiden… Mitt i denna turbulens landar nyheten om att Volvo köpt två nya jetplan för direktörernas resor. Två helt nya plan fastän de tidigare två planen bara hade några år på nacken… Volvos ledning är bildligt och bokstavligt uppe och flyger i det blå. Det är så anmärkningsvärt att det är svårt att hitta ord för en kommentar.
En kommentar kan vara på sin plats. IF Metallklubben har gjort en snabb överslag om vad dessa två nya jetplan istället skulle kunna ge för positiva effekter för de anställda i produktionen. Pengarna som planen kostar skulle räcka till att dra tillbaka varsel och uppsägningar för 2000 metallare och betala lönerna för dessa under 1 års tid…
De två Falcon 7X som styrelsen beställt bara för att de inte orkar åka egen limousine från Hisingen till Landvetter i Göteborg tillhör de mest exklusiva affärsflygplanen på marknaden. Här ska nära en miljard av företagets pengar gå upp i rök…
Moderaternas Fredrik Reinfeldt är smart nog att utnyttja AB Volvos PR-mässiga kraschlandning till att motivera varför hans egen regering valt att bara se på när den svenska fordonsindustrin slutar att rulla:
– När företag som i många år gått med vinst gör aktieutdelningar och samtidigt ställer krav på att vi med skattemedel ska gå in och täcka kostnader för den löpande verksamheten, då går det inte ihop för mig. Då kan jag ha synpunkter på att man inte använt en del av de pengarna man delade ut, säger han syrligt.
Här får han in en hård spark på taskarna också på socialdemokratin och fackföreningsrörelsen. Den som träffas hårdast är mångårige ordförande för Volvo Verkstadsklubb, Olle Ludvigsson. Numer i skepnad som arbetarrörelsens ”fackliga dragplåster” i EU-valet där han är andre namn på partilistan. I ett val där han manar till ”nationell samling” och säger sig vilja inte bara representera facken utan också ”i Bryssel värna industrins intressen”.
Ludvigsson sitter på så många stolar samtidigt att han inte ens i spagat kan nå fram till alla på en gång. Som Verkstadsklubbens, alltså sina egna medlemmars representant i AB Volvos styrelse, röstade han för den senaste miljardrullningen till aktieägarna. Vid en liknande tur i Scanias styrelse röstade däremot hans fackliga kollegor nej till en utdelning. Ludvigsson är dessutom en av arkitekterna bakom Metalls uppmärksammade lönesänkningsavtal. I förhandlingar med Ford lyckades han och Verkstadsklubben i Göteborg till en del förbättra det nationella ramavtal som slöts. Ett avtal som AB Volvo däremot vägrar att kopiera. ”Pengarna har gått till aktieutdelningar ” efter styrelsebeslut som välsignats av Ludvigsson. Han har helt enkelt blivit blåst av Leif Johansson som blott och bart tänker på att Värdet på Volvos aktier ska Vara.
Ludvigssons dilemma är detsamma som gäller för hela eliten i arbetarrörelsen. I retoriken angriper de girigheten hos de värsta kapitalisterna och kritiserar kortsiktigheten hos regeringen Reinfeldt. Men i verkligheten är de inte beredda till ett verkligt uppbrott från det liberala marknadssystem som håller på att bryta samman. Deras egna navelsträngar är en del av kapitalismens blodomlopp. Genom den avskyvärda praxis, som Metall tillämpar, så tillfaller exempelvis inte arvoden från de förtroendevaldas styrelseuppdrag i företagen de egna klubbkassorna. År efter år har exempelvis då Olle Ludvigsson inkasserat en månadslön som är dubbelt så stor som den som betalas ut till de medlemmar som valt honom. Ett system som i längden naturligtvis korrumperar även den bästa människan i världen…
I tidningen ”Aktuellt i Politiken” som är det socialdemokratiska partiets livorgan talar man om Olle Ludvigsson som ett ”fackligt dragplåster” i EU-valet. Men är han verkligen det? När han som på bilden här svidat om för ett av sina många styrelsesammanträden för AB Volvo har han snarast fungerat som ”en munkavle på medlemmarna”.
I EU-valet finns det däremot arbetarkandidater som står för en liten spirande facklig motståndsrörelse mot nyliberalismen. De finns på Arbetarinitiativets valsedel. Vill du veta mer. Klicka här: ARBETARINITIATIVET.
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, ekonomi, fackligt, Volvo, SAAB, AB, Volvo, Umeå Verkstadsklubb, Olle Ludvigsson, IF Metall
I pressen:AB1,AB2,DN1,DN2,SVD1,SVD2,SVD3,SVD4,DN3,
Andra bloggare:RodaMalmo,Svensson,Alliansfritt Sverige,Jinge,Spanbinge,Proletärbella,Trotten,
Pingback: Volvos utpressning | Svensson