.
Blowin’ in the Wind
.
När det gäller vad som är säkert luftrum ändrar sig myndigheterna snabbare än vinden.
Ur statistisk synpunkt finns det säkert ingen anledning att oroa sig. Under ett år sägs tio miljoner flygningar ske i europeiskt luftrum. Störtar då ett eller två flygplan på grund av att de tar en chans och flyger genom områden med förhållandevis låga koncentrationer av aska. Ja, då är det ändå inte så farligt. Flyget förblir ett säkert sätt att ta sig från en plats till en annan.
.
Här behöver inte piloterna tveka. Det är nog ingen höjdare att flyga över Eyjafjallajökul…
.
Men det är naturligtvis en ren och skär lögn att fortsätta med att säga ”att säkerheten kommer först”. Trots att de nya reglerna kan innebära att piloterna själva, efter eget omdöme och humör, får avgöra om de ska flyga i gråzoner smutsade med aska.
Än så länge tycks de gamla reglerna gälla i Sverige. Men i stora delar av Europa tvingas nu piloterna att flyga – även i askmolnens gråzoner. Den Europeiska pilotföreningen, ECA, med 39 000 medlemmar i 38 europeiska länder har protesterat skarpt och säger i sitt pressmeddelande att ”Liv riskeras när man blandar ihop kommersiella intressen med säkerhet”. I går vände två norska SAS-plan, från Bergen respektive Oslo, när de var på väg att landa i Kristiansand. Piloterna upplevde att underlagen för en riskbedömning var så oklara att de avbröt sina inflygningar.
.
.
Detta är, enligt norska Verdens Gang, de varningstecken som piloterna nu ska hålla utkik efter:
.
- Rök eller damm i cockpiten
- Lukt av syra eller svavel
- Glödande vingar eller statisk elektricitet runt vindrutorna
- Vit eller orange glöd vid motorintagen
- Skarpa ljusstrimmor inne i landningsljusen
- Onormala utslag på hastighets- eller motormätarna
.
Kanske inte så konstigt att de norska piloterna är upprörda? Aleksander Wasland, vice ordförande i Norsk Flygerforbund menar att ”det håller på att uppstå en ohållbar situation där man av affärsmässiga skäl börjar med att flyga för tidigt”.
”Sådan är kaptalismen” sjöng Fred Åkerström. Uppenbart gäller detta också när dess vinstbegär ska bestämma över flygsäkerheten.
Läs tidigare bloggar om flygstoppet:
.
”Flygstoppet – en generalrepetition inför oljeerans slut”;
http://www.fjardeinternationalen.se/blog/2010/04/18/karlekskranka-nattvandrare-och-iskallt-vardopp/
http://www.fjardeinternationalen.se/blog/2010/04/20/tysk-roulette-med-flygplan/
.
Läs även andra bloggares åsikter om Eyjafjallajökull, Ekonomi, politik, vulkanutbrottet, flygstopp, Arlanda, Landvetter
I pressen: SVD1,SVD2,DN1,DN2,AB1,AB2,Expr1,GP1,SDS1,VG1,VG2,SKS1,GP2,VG3,GP3,VG3,
Pingback: Flygbolagen äventyrar säkerheten i luften | Svensson
De har väl planen försäkrade, precis som Estonias rederi hade!
Pingback: Flygbolagen äventyrar säkerheten i luften | Dagens Internationalen