När bilindustrin tvärbromsar – kör regeringen in i väggen!

Inte flimmer

Inte heller svikt

HJÄRTINFARKT

I går kväll fick de anställda genom TV:s Rapport veta att Volvo Personvagnars ledning uppenbart mycket starkt funderar på ett nytt varsel innan månadens slut. ”Denna gång ska inte de anställda behöva få beskedet genom media”, hette det.

Är det bättre att få ”starka funderingar om nytt storvarsel” genom media? Ledningen för PV lever uppenbart i en helt egen värld.

Inte hjärtflimmer, inte hjärtsvikt. Utan infarkt. Hur svårt skadad är

den reella ekonomin?

Men bakgrunden till de omfattande varsel som läggs på den svenska arbetsmarknaden är uppenbar. Den finansiella infarkten på Wall Street har skadat kapitalismens hjärtverksamhet svårt. Den så kallade reella ekonomin, alltså den varuproduktion där mervärden skapas, har blivit illa åtgången. Den bristande syretillförseln, eller det bristande kreditflödet, fortsätter att skada denna så viktiga hjärtverksamhet. Vilka kammare eller förmak som skadats av den dåliga blodcirkulationen vet ingen. Bara att skadorna är svåra och kommer att förvärras av den lågkonjunktur som nära nog samtidigt rör sig in över världens viktigaste ekonomier.

I den här krisen. Där allt fler hjul stannar. Där fordonsindustrin har tvärstannat.

Ja, då kör regeringen rakt in i väggen. Maud Olofsson och Sven Otto Littorin hånar folk genom att hävda att man redan gjort tillräckligt. Bankerna ska räddas till varje pris – men inte arbetarna. Inga nya resurser för arbetsmarknadsåtgärder och framförallt inte till en människovärdig a-kassa, som skulle ge människor i den förnedrande arbetslöshet som nu erbjuds, ett minimum av värdigt liv. Maud Olofssons ”ivriga bävrar” har inte en endaste kvist att gnaga på samtidigt som bäverdammen brister. Maud Olofsson, som ena stunden pratar om sin medkänsla med folk som avskedas och den andra skryter med sitt eget klädkonto på tiotusen kronor i månaden. Lika mycket som a-kassan för många arbetslösa!

Mona Sahlin kunde för första gången sedan hon valdes till partiledare visa att socialdemokraterna och hon är beredda att åtminstone i en enda fråga föra en arbetarpolitik, om man lyckas med att erövra regeringsmakten. Varför inte omedelbart starta en väldig nationell massrörelse för en värdig a-kassa?

Diagnosen för den officiella fackföreningsrörelsens dvala är uppenbart en långvarig depression. Där är mjukt, mjäkigt och tyst. Tyst, mjukt och mjäkigt…

Här på bloggen tog vi i ett inlägg i förrgår upp de raka och hårda kraven från Umeå Verkstadsklubb. Även på andra håll finns det naturligtvis glöd och gnistor. Den fackliga motståndstidningen på Volvo Personvagnar i Göteborg, Kvasten, är ett sådant viktigt uttryck för fackligt motstånd. På min gamla arbetsplats Volvo Lastvagnar i Göteborg växer också kritiken mot den egna verkstadsklubben, som bara lufsar med företaget. Flera av gruppstyrelserna samlar sig till ett brett lokalt fackligt svar. Här är ett klipp från Gruppstyrelse 30:s ”Bulletinen”. Den gruppstyrelse som organiserar Tuvefabrikens materialhanterare:

Dra tillbaka varslet!

Vår Gruppstyrelse menar att varslet är onödigt, eftersom Volvo är ett mycket välmående företag som gjort rekordvinster under senare år. Vinsterna under 2006, 2007 och halva 2008 uppgår till svindlande 38,5 miljarder kronor. Dessa pengar har de som nu är varslade varit med om att tjäna ihop, och som tack får man beskedet att man skall lämna företaget. Det är djupt omoraliskt. Behåll de anställda och utbilda dem så att man står starkare när nästa högkonjunktur kommer. När företaget ändå väljer att varsla uppmanar vi de som skall förhandla i Verkstadsklubbens styrelse att ställa följande krav:

· Utnyttja kundflexavtalet(gula dagar) maximalt. Idag ligger kvällen/huvudspår på nästan 80 timmar plus, och avtalet säger att vi kan gå ner till 120 timmar minus(1/2-09). Detta avtal är till för just detta, att vi skall ta ut vår inarbetade tid när försäljningen går nedåt.

· Frikostiga avtalspensioner till de som vill gå innan 65 år. Företagets regler säger att man skall vara 62 år, men varför inte låta alla över 60 år få denna möjlighet. Pengar saknas ju inte…

· Kundflexavtalet säger att när företaget varslar mer än 100 anställda, skall 50 personer utbildas i ett år. Varför inte fördubbla denna siffra till 100 personer. Pengar saknas inte…

· Ett rejält omställningsbidrag/avgångsvederlag för de som snabbt vill lämna företaget. Pengar saknas inte…

· Absolut förbud mot bemanningsföretag och entreprenadföretag. Exempelvis så finns den tyska firman Terra fortfarande på fabriken och sköter transporter av färdiga bilar från fabriken.

· Absolut förbud att sälja ut jobb och verksamhet från fabriken. (Planer finns från företaget att sälja ut containeriseringen på LA4.)

· Ta hem jobb som idag utförs av andra företag, om det finns möjlighet att utföra dessa på vår fabrik.

· Satsa på utlandspacken och gör det så kallade sidospåret till Iran till riktiga packjobb. Att flagga pall till Iran, när det kommer att friställas folk och ytor går inte att försvara. Att packa till Iran på ett riktigt sätt kommer att skapa ett antal jobb.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

I pressen:DN1,DN2,DN3,DN4,DN4,SVD1,SVD2,SVD3,SVD4,SVD5,AB1,AB2,AB3,SDS1,SDS2,

2 svar på ”När bilindustrin tvärbromsar – kör regeringen in i väggen!

  1. Helt klart en stressad situation åtminstonne för Volvo Och Saab men frågan är om den är lika stressande för regeringen och om den borde vara det.Hur många tiotusentals små firmor med fem till sex anställda fins det t ex i Sverige som får reda sina egna problem så gott det går oavsett nerläggning eller ej.Dessa småföretag får bara betala men aldrig någon hjälp när det krisar.Vilket jag sett alltför många gånger.Tydligen skilnad på folk och folk.

  2. Pingback: Varslen i bilindustrin - knäpptyst från vänsterpartiet | Svensson

Lämna ett svar