Bilindustrin avskedar och skär ner.
Av Benny Åsman
De fyrhjulsdrivna bensinslukande stadsjeeparna slirar just nu upp en grop som USAs tre biltillverkare kanske aldrig kommer att ta sig ur. Nu kommer lågkonjunkturen och hotar att skyffla igen gropen. General Motors och även Chrysler riskerar att begravas levande, eller ska vi säga halvdöda. Hela den internationella bilindustrin står mitt i en kris den inte upplevt på mannaminne.Det gäller alla märken utan undantag. Till och med Porsche och andra märkesleksaker för rika ser sin försäljning djupdyka. Men det är i USA som krisen kan sluta i bilslakt.
Vem bland oss äldre minns inte stora jänkare med imponerande fenor och krom som gled fram längs Storgatan fredag- som lördagkväll. Bilen och USA var symbol för frihet och välstånd och hela världen låg inför Detroits fötter.Tänka sig att några decennier senare finns det bara tre amerikanska biltillverkare kvar och snart kanske bara en eller på sin höjd två. Vad hände?
Det handlar inte bara om en parallell till skeppsindustrin som flyttade till Japan och Sydkorea lockade av låga löner och mer vinstgivande produktion. Det handlar också om ett strategiskt produktionsval som visat sig vara en katastrofal felbedöming. Till att börja med var valet att koncentrera produktionen till de fyrhjulsdrivna frihetssymbolerna mycket vinstgivande. Bensinpriset, framför allt i USA, var mycket lågt och att stadsjeeparna slukade upp till två liter milen hade ingen större negativ inverkan på försäljningen. Lite får man väl offra för komforten och framför allt nöjet att se grannens avundsjuka ögonkast.
Alla biltillverkare följde snabbt efter i modet och ingen med självaktning kunde tillåta sig sakna en 4X4 i sortimentet. Bredd, höjd och hästkrafter blev mäktiga köpincitament och alla från Toyota via Huyndai till lilla Volvo släppte ut den mer påkostade varianten efter den andra. Ja, till och med efter att kraschen på den fyrhjulsdrivna stadsjeepsmarknaden var ett faktum lyckades Renault komma ut med sin första och säkerligen sista modell. Ledningen biter sig säkert i fingrarna över en så makalös felsatsning.
Den vidrigaste av dem alla: GMs civila Hummer
För när allt såg ut att gå som bäst, när de bensinslukande monstren sålde som mest, började priset på råolja att dubbleras för att snart dubbleras igen. Plötsligt blev det så dyrt att köra med de ”egodrivna” åken att botten gick ur marknaden. Inte ens kampanjer med gratis kredit och allt större rabatter kunde hålla uppe försäljningen. Vad som var en guldkalv under några år blev snabbt dökött i bilbolagens balansräkningar.
Det är därför naturligt att de företag som la nästan alla sina ägg i stadsjeepskorgen också nu står på ruinens brant. Det vill säga General Motors, Ford och Chrysler. GMs aktie har förlorat 76 procent i värde sedan 1 januari i år och Ford 70 procent för samma period. Det är en märklig piruett som de tre utfört. Tack vare satsningen på fullstora stadsjeepar överlevde de minskade marknadsandelar för de vanliga bilmodellerna, då japanerna började konkurrera ut GM och de andra. ”Vi tjänade så mycket pengar på stadsjeeparna under så många år att vi såg inte krisen komma”, sa förre GMs lastbilschef Clifford Vaughn. Det handlade om stora pengar. GM tjänade mellan tio- till femton tusen dollar per såld stadsjeep under glansdagarna på 90-talet fram till 2004.
Nu är cirkeln sluten. Levebrödet är förgiftat och GM, Ford och Chrysler kan gå omkull just på grund av den till en början så lyckade satsningen på blänkande monster. GM och Chrysler förhandlar nu om ett sammangående. Det är tveksamt om det kan rädda företagen från konkurs. GM bränner av mer än en miljard dollar i månaden av sin kassakista på cirka 20 miljarder dollar och kan hamna i stora likviditetsproblem redan innan nästa års slut. De senaste tre åren har GM avskedat 40 000 anställda och det är långt ifrån slut. Nyligen beslutade GM att avskeda 4 800 av företagets 32 000 tjänstemän och fabriken i Janesville som ett tag producerade 200 000 stadsjeepar per år ska stänga innan årets slut. Chrysler har redan beslutat stäng sin stora SUV-fabrik i Newark.
Om Detroit drabbats av häftig frossa har det inte hjälpt europeiska och asiatiska biltillverkare att komma undan oskadda. Fallet på världsmarknaden är så stort att alla ser försäljningen minska och vinsterna krympa. September var becksvart för allas försäljning: BMW ner 14 procent (ner 25% i USA), Porsche ner 27 procent, Toyota ner 32 procent i USA, bilförsäljningen ned 44 procent i Spanien. Opel ska minska produktionen med 44 000 bilar innan Jul. Renault och Citroën ska minska produktionen med 20-30 procent.
Listan över avsked, produktionsstopp och nedläggningar kan göras mycket lång. Men den räcker för att förstå vad som väntar på de som arbetar i bilindustrin. Det är 2,1 miljoner som är anställda i den europeiska bilindustrin och inte mindre än 12 miljoner om underleverantörerna räknas med. Krisen kommer att skaka om marknaden ordentligt. Vilka som överlever den återstår att se.
Att ett antal tillverkare kommer att försvinna står klart. Att tiotusentals arbetare kommer att förlora sina jobb står också klart. Hur det går för Volvo personvagnar och Saab är ännu oklart. Men däremot står det klart att de av fackföreningen och företagsledningarna hyllade försäljningarna till Ford respektive GM inte var speciellt genialt. Stora vinster har förts över till moderbolagen i USA. Vad fick Volvo och Saab i retur???
Andra media: Greider i Metro,DI,DI2,SVD1,Dagens Arbete,DN1,GP,
Läs även andra bloggares åsikter om Ekonomi, Politik, GM, Ford, Chrysler, Toyota, Volvo, Saab, Renault, Citroën, Porsche, BMW, Bilkris.
Jag har alltid kallas stadsjeeparna för ”mördarbilar”. Jag använde begreppet tvetydigt, nu har det blivit tretydigt.
Pingback: Socialistiska Partiet om krisen | Svensson