Mauds dödsdans för trollhätteborna

Liekvinnan

i virvlande

DÖDSDANS

Liekvinnan är i Trollhättan och virvlar runt i sin svarta dödsdans.

Maud Olofsson med sin körkarl Sven Otto Littorin tar nu ut stegen i sin dödsdans för svensk fordonsindustri. Med nybrynt egg och med orven i nävarna svingar hon lien i väldiga skär från höger till vänster. Efter sig kommer hon och hennes körsven att lämna en slåtter av industriell slum och öde rivningstomter. Sjaskigt bra och billiga inspelningsmiljöer för Film i Väst, men förödande för jobben och välfärden i hela regionen. Ja ytterst i hela Sverige.

Trollhättan har lite drygt 50 000 innevånare. SAAB anställer i själva kommunen 4 100 jobbare. Sammanlagt sysselsätter bilföretaget 5000 människor. Indirekt genererar det lilla bilföretaget vid Göta älv minst ytterligare 20 – 30 000 jobb i Sverige. Mängder med underleverantörer landet runt är dessutom beroende av beställningar både från SAAB och från Volvo personvagnar för att få sina verksamheter att gå runt.

Skulle Maud svinga sin lie över Stockholm skulle ”dödstalen” direkt handla om 50 000 avsked. En verklighet som de flesta av dem som vräker sig i nyhetskanalernas frukost- och kvällsprogram inte har en aning om. De och nästan alla andra debattörer är också fullständigt aningslösa när det gäller förståelsen av varifrån de värden kommer som de själva åtnjuter. Huset, lägenheten, eller den lilla stugan. Skidsemestern, den sköna Thailandsresan, den lika sköna sjukhussängen, skolbänkarna, studielånen, forskningsanslagen, bilen, bussen, T-banan, datorn, mobilen, värmen, elströmmen och restaurangbesöken.

Under senkapitalismen har för många sambandet mellan arbetet och den egna konsumtionen klippts av. Regionalt går det fortfarande att skönja. För den som vill. Läggs SAAB ner. Vilka skattepengar ska då försörja Trollhättans och länets storsjukhus, NÄL? Sak samma har göteborgarna fått se de senaste månaderna. När Volvo varslar, då avskedar också Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Nu dansar liekvinnan sin dödsdans och tjuter om dåliga affärsplaner. Hon låtsas som om att hon inte vet att nyliberalismen har gått i konkurs och är på väg att ta med sig General Motors till marknadens industriella kyrkogård.

Först gapade liekvinnan om att det inte fanns någon affärsplan. Sedan var den för dålig. Först sa hon sig ha ordnat en gräddfil till Europeiska investeringsbanken. Sedan vägrade hon att öppna gräddpaketet. ”Regeringen” har samma krav som vilken privat investerare som helst, hette det då. Varför det? När det gäller bankerna eller Mats Odells kompisar i Carnegie har man ju inga krav alls? När Swedbanks och SE-bankens stormaktsdrömmar på Baltikum  nu skingras likt dimman en gång på slagfälten vid Lützen – då är det också vi och arbetarna i Baltikum som ska dela på kostnaderna för deras härjningståg.

”SAAB är bankrutt, slut, finito, finished och kaputt”, mässar den nyliberala sajten E24. Visst.Så är det. Den kortsiktiga kvartalskapitalismen är slut, finito, finished och kaputt. Det är uppenbart för alla sedan några månader tillbaka. För IKEA:s Kamprad har det varit självklart sedan länge. Därför har han vägrat att ta ut sitt eget företag på räntejaktens ständigt febriga aktiebörser. ”Börsen saknar tålamod och långsiktighet”, är sedan länge hans visdomsord.

Den härskna och snart oanvändbara arbetarrörelsen borde göra hans ord till sina. Eller som jag skrev i förra veckan:

SAAB som fortfarande rakt av ska konkurrera på den kapitalistiska marknaden kostar enorma skattepengar och dränerar med nuvarande ordning den offentliga sektorn på resurser. Men kan inte i längden hindra en nerläggning.

Metalls och hela arbetarrörelsen skulle i stället kräva en socialisering av produktionen. Ett statligt övertagande av Volvo Personvagnars och SAAB:s verksamheter där utveckling och produktion ställs om så att den tjänar bästa möjliga sociala nytta. En produktion under de anställdas kontroll i samverkan med andra producenter och folkliga organisationer i Europa.

I liekvinnan värld eller i borgerlighetens värld överhuvudtaget finns det ingen respekt för arbete. Därför är det fullständigt illusionsmakeri när facken  vid SAAB säger sig vara försiktigt optimistiska efter döddanserskans besök. Nöjer de sig med att bära sin medlemmar ”till den sista vilan på den industriella kyrkogården”? Trollhättan är uppbyggd kring Göta älv och de väldiga fallen ut från Vänern där ”trullen” dansade i fornsvenska dagar. Det är ett extremt industriberoende samhälle med sin energi från älven och med Trollhätte kanal och Bergslagsbanan i början på 1800-talet som handels- och transportleder mellan Götalands inland och Västerhavet. Här lever människor av arbete – för borgerlighet och överhet i våra större metropoler. Det är därför liekvinnan inte bryr sig om människorna i regionen.

Maud Olofsson må kalla sig för näringsminister och hon må prata stort om sin och regeringens arbetslinje. Men vad som sker nu är en avindustrialisering av Sverige.

Liekvinnan föraktar helt enkelt vanliga arbetare.

I Media; DN1,DN2,SVD1,SVD2,SVD3,SVD4,SVD5,SDS1,DI,GP,AB1,DN3,DN4,SVD6,

AB2,SVD7,

Andra bloggare: Röda Malmö,Svensson,Intisbloggen,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 reaktion på “Mauds dödsdans för trollhätteborna

  1. Pingback: Trottens Betraktelser » Socialisera Saab under arbetarkontroll

  2. Ingen respekt för folks arbete?! Du tycker det är bättre att ge folks surt förtjänade skattepengar till företag som inte har en aningen hur man handskas med pengar??? Jo det är respektfullt. Det är tur att folk som du inte styr Sverige.

    Om staten ens ska ge pengar till företag, ska de åtminstone ge dem till företag som är välskötta, är framtidsföretag och är svenska. Inget av det stämmer in på SAAB för tillfället.

    Det bästa för SAAB vore om det blev sitt eget svenska företag igen och sedan började sälja aktier/andelar för att få in pengar. Det är lätt att sitta och säga att staten ska betala ditt och datt, men om nu tror på SAAB så tycker jag du ska köpa en rejäl bunt med andelar och visa ditt stöd. Om du tycker det är en bra investering så har du inget att förlora.

  3. Underbart skrivet, tänk om alla kunde förstå innebörden i verkligheten innan de ropar ”lägg ner Saab”!!! Nu kommer det äntligen avslöjas hur GM sugit ur företaget genom att avskriva sin skulder i Sverige mot att få skattelättnader…Saab har INTE gått så dåligt som folk tror, men vem som helst kan trolla med siffror…se bara på alla bidragsfuskare i dagens samhälle, snacka om slöseri med skattepengar, hahaha!

  4. Trevligt, Nicklas och Gurra, Bra med fina returer.

    Woyne, du har nog missföstått det här med varifrån ”surt förvärvade skattepengar kommer. I vart fallkommer de inte från Maud eller hennes kompisar från moderaterna. Under sittande fyraårsperiod håvar bara Reinfeldts parti hem nära 800 miljoner kronor i skattepengar. Öronmärkta som partistöd. Eventuella statliga pengar till SAAB är dessutom bara en bråkdel av det SAAB-arbetarna betalat in i skatt sedan 1946 när firman drog i gång. För att inte tala om alla de surt förvärvade skattepengar till SAAB:s alltid olönsamma gökunge. Ni vet JAS Gripen, och alla andra plan som stått och rostat för våra skattepengar. När Investor eller Wallenberg kommer med håven till sina stridsflygplan, då finns det alltid pengar. Då pratar ingen om ”Sveriges mest olönsamma affär”.
    Läser du min blogg en gång till ser du att jag vill att SAAB och Volvo Personvagnar ska socialiseras för gott. Vi ska använda alla dessa redan tillgängliga resurser för att utveckla hybrider och koldioxidfria personfordon i familjeklassen, som också klarar nordiskt klimat och dåliga vägar. Då får vi social nytta med verksamheten. I begreppet socialisera måste vi också mena att de som skapar alla värden, arbetare, ingenjörer och andra, själva ska ha kontrollen över verksamheten.

  5. Pingback: Ställ upp och manifestera för jobben och Saab | Svensson

  6. Dessa regeringar och industrimän har sålt ut den svenska folkhemssjälen till sitt sista öre och när där nu inte är något kvar att vara stolt över förkunnar de så att var och en får reda sig själv.Dessa herrar och damer som likt en färsting parasiterat på landets befolkning.

    ”They must find it difficult … Those who have taken authority as the truth,rather than truth as the authority.”

  7. Du verkar ju ha fattat att inte JAS är någon jättebra affär för staten, hur kan du då inbilla dig att Saab PV skulle vara det? Jo Trollhättefabriken har dragit in pengar genom skatt men det har väl många andra företag som gått under också gjort. Det existerar inget skattekonto som ska gå jämnt upp?

    Dina Sovjet-fantasier är ju bara skrämmande. Sverige har ingen special-kompetens för rena motorer, såvida du inte ligger i ett ”normalbilsprisläge” finns ej heller någon efterfrågan. Hur staten som inte kan ett jota om bilproduktion ska klara av att göra något sånt lönsamt är det nog ingen som vet heller.

    Det är inte staten som lägger ner Saab. GM gör det.

  8. Pingback:   Europeisk protest mot GM — Mullvaden

Kommentera