.
I dag granskar Svenska Dagbladet påpassligt våra opinionsinstitut. Vinstmaskiner som just nu lever bra på höstens val. Om Demoskop skriver tidningen att:
”Valrörelsens oupphörliga mätande jämförs i USA med hästkapplöpningar, och kritiseras för att flytta fokus från politikens innehåll till rena spekulationer. Samtidigt är det bevisat att mätningarna också påverkar väljarnas beteende.
En av centralgestalterna i svensk politisk lobbying är Peje Emilson, grundare av pr-imperiet Kreab. Han har rötterna i MUF, är ”du” med flertalet toppmoderater, och hade under en tid Carl Bildt som ordförande i sitt bolag. Samtidigt är Emilson huvudägare och styrelseordförande i Demoskop, ett av Sveriges stora opinionsinstitut.”
Då är det kanske inte så konstigt att Expressen, ett av den borgerliga alliansens mest pålitliga husorgan , med hjälp av just Demoskop i dag hyllar Reinfeldt som den stora vinnaren i gårdagens TV-debatt:
.
”DEBATTSUCCÉ. Fredrik Reinfeldt lämnar SVT-huset efter gårdagens debatt. Utanför väntade hängivna anhängare och Reinfeldt svarade på hyllningen med att höja armarna mot skyn. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
.

”Tittarna: Reinfeldt var bäst i debatten
Storslam igen, Reinfeldt!
När tv-tittarna sagt sitt – efter duellen mellan statsministerkandidaterna Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin – stod det klart att han vunnit bland männen, kvinnorna, ungdomarna, pensionärerna, i storstäderna – och på landsbygden.”
.
Storslam? Trots att de de flesta som såg på meningsutbytet, när det gäller retorik och annat som rörde ytan, nog uppfattade det hela som både en jämn och en tråkig historia. Vare sig Reinfeldt eller Sahlin har haft vanliga jobb. De har varit politiker sedan barnsben. ”De låter som maskiner som pratar och inte människor. Det hela blir så opersonligt”, säger exempelvis Miljöpartiets tungviktare i Göteborg, Kia Andreasson, i dagens GP. Ändå vinklar alltså kvällsblaskan sin recension av gårdagens utslätade föreställning till att det hela blev en storseger för Reinfeldt…
Mer finstilt skrivs längre in i materialet att Reinfeldt fick ett snittbetyg på 3.57 jämfört med Sahlins 3,33 och Demoskops egen analytiker kunde konstatera att Sahlin klarat sig ”förhållandevis väl” mot bakgrund av den negativa bild som finns av henne. ”Mona” blev uppenbart inte ”mosad”…
Men helt uppenbart jobbar nästan alla de stora mediaföretagen i Sverige för en borgerlig valseger. Opinionsinstitutets otaliga undersökningar, ofta med statistiskt osäkra underlag och med lätt manipulerade frågeställningar duggar tätt som i ett hällregn och det som spolas bort blir den politiska diskussionen. Uppenbart vill de få oss att ”spela på en vinnare”.
Men Reinfeldt är ingen Zlatan och Sahlin kommer uppenbart inte att vinna ”Idol”.
Valdebatterna inga schlagerfestivaler.
Vad än Expressen försöker tuta i sina läsare.
.
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, ekonomi, Reinfeldt, Sahlin, den borgerliga alliansen, de rödgröna
I pressen: SVD1,SVD2,SVD3,SVD4,DN1,AB1,Expr1.GP1,GP2,GP3,GP4,GP5,Expr2,GP6,GP7,AB2,AB3,AB4,AB5,
Bloggare: Jinge,Svensson,RödaMalmö,